Asi uz ten datum nieco napovedal. Najprv som rano zaspal. Ked som zapol é 6.30 mobil a zavolal Janovi, ten uz bol pri zeleziarnach. Zapol som turbo a o 7.10 som odchadzal nalozeny z garaze. Na mieste som zistil, ze sme sa nemali kam nahlit
O pol jedenastej sa to uz urobilo:
Na tej fotke to nie je vidiet, ale Jano testoval drahu kolenami. Uz som sa zberal za nim, ked zrazu motor zmlkol a Jano pristaval. Dal do poriadku to, co bolo treba a chystal sa na druhy start, len nevedel nastartovat. Tak som mu isiel pomoct a na treti pokus som mu vytrhol startovaciu snuru, nastastie uz motor bezal. Nuz , dnes je 13. Kedze vietor bol znacne premenlivy a hlavne z boku, uz sme startovali na druhu stranu
Plan bol nasledovny: Sorosku preletiet s co najmensou vyskou, trochu klesnut do roznavskej kotliny a prepliest sa dolinou Brzotina a Gombaseku a vyletiet pri Gemerskej Horke. Plan ale povodne pocital so startom okolo 8.00 a my sme v skutocnosti startovali o 11.00. Kym nasa dolina bola pokojna, lebo bola dlho v hmle, za Soroskou vsetko zilo.
Cely cas proti vetru a pri Gemerskej horke silny klesak, plyn takmer naplno a minus 1 m.
Podari sa nam preskocit na plane k Hucinu a uz sa mnozi termika, trochu naberieme, ale nie velmi, ved v plane je nizky prielet nad drahou. Lenze zle je, vo svojej nadrzi vidim hladinu a to este stale nie sme v Hucine! Takze ziadne klesanie na drahu, odfotime si to a hybaj najkratsou cestou domov
Mierime na hreben severne od Hucina, na ktorom sme minuleho roku tak pekne nastupali, ale chyba lavky. Nikde ziadny stupak, musime pridat plyn a mne benzin utesene ubuda. Vracat sa povodnou trasou neprichadza do uvahy, uz len skratkou cez plesivecku planinu. Ta je ale vysoko a mne chyba vyska. Preskakujem do doliny Stitnika, chytam pat bublin, ale su slabe. Rozhodujem sa s malou vyskou risknut planinu, na jej okraji caka trojmetrik, pomocou ktoreho sa dostavam do potrebnych 1100 m/m a preskakujem nad Brzotin. Potom nad okrajom planiny, kde funguje odtrhova hrana a s volnobehom to utesene stupa. Zial, zapadne prudenie nie je zdalek a take silne, ako cestou tam a stale si nie dom isty, ci tych 35 km urobim. Od Sorosky uz len hladkam plyn a pomaly vytracam vysku. Pri hrade uz je to takmer iste, preto zvysujem rychlost, nech uz mam tie nervy a drinu za sebou. Jano ma na poslednom useku predbieha, mal iste problemy s motorom, radsej drzal vacsiu vysku, kde bolo viac zapadne prudenie (nizsie som uz celil slabemu protivetru) a po 2 hod. 22 min. pristavam v Drienovci. Najprv ale musim urobit niekolko okruhov, aby som zistil, ktorym smerom pristavat, lebo fanglicky sa len knisu zo strany na stranu. Nakoniec si obidvaja pobezime po rozmocenej pode a zaspinime hrazdu. Potom pol hodiny oddychujeme a Jano hovori, ze si da tyzden pauzu. Co k tomu dodat? V nadrzi mi zostal necely polliter paliva, preleteli sme 120 km.
13.04.2009 Drienovec - Hucin
-
- Príspevky: 2692
- Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
- Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
- Kontaktovať užívateľa:
Pekné Juraj. Nezdá sa mi však tvoja taktika úspory paliva. Keby som šiel autom, tak samozrejme hladkám plynový pedál. Ale s lietadlom? Veď máš k dispozícii najlepší akumulátor energie - výšku. Takže lepšie sa mi zdá:
- nastaviť vrtuĽu na čo najväčšie stúpanie, aby točil motor čo najpomalšie
- poriadne pustiť šťavu do motora (80% max. krútiaceho momentu a tak)
- a stúpať, čo to dá, samozrejme pri optimálnom uhle nábehu
Slabo zaťažený spaĽovací motor - to je spôsob ako sa dá premrhať najviac energie.
Jaj, zabudol som, ty nemáš vrtuĽu s nastavovaním listov. Ale aj tak by som asi radšej stúpal.
Aspoň máš námet na ďalšie testovanie.
- nastaviť vrtuĽu na čo najväčšie stúpanie, aby točil motor čo najpomalšie
- poriadne pustiť šťavu do motora (80% max. krútiaceho momentu a tak)
- a stúpať, čo to dá, samozrejme pri optimálnom uhle nábehu
Slabo zaťažený spaĽovací motor - to je spôsob ako sa dá premrhať najviac energie.
Jaj, zabudol som, ty nemáš vrtuĽu s nastavovaním listov. Ale aj tak by som asi radšej stúpal.
Aspoň máš námet na ďalšie testovanie.
Doplním ešte moje príhody.Ĺ ialenstvo.Už ráno som zistil že dnes je 13.A to nie som poverčivý,len vo mne sa ozvalo,pozor!Začalo to hmlou.Užasné byť o 7.00 na letisku... Ĺ tart č.1 - pri štartovaní pred zohriatím motora sa mi odtrhla štartovacia šnúra! Super!Našťastie som to rýchlo opravil.Juraj mi dal "zlepšovák",aby som obaly nosil v krídle so sebou - super akurát boli aj vlhké a ja som zvýšil váhu asi o 4-5kg.To som mal namontovanú aj prídavnú nádrž s 3,5l benzínu - dalšie kg.Išiel som strčiť foto do postroja,motor naštartovaný,krídlo na kolieskach sa pohlo,aby nespadlo na naštartovaný postroj,tak som ho ratoval,pritom sa postroj dotkom môjho kolena a pridal plyn asi na 3/4.Bál som sa že vrtuĽa vôjde do kýlu,nevedel som ubrať plyn,kričal som na Dura aby mi pomohol,ten ma nepočul(myslel si že ako fajne robím motorovú skúšku!!!)Nakoniec som to vypol.Obliekam sa do postroja,(pracne)prilba na hlave,nevedel som dočiahnúť na rukavice!Našťastie blízky divák pomohol.A teraz,dvíham krídlo,ťažke ako kameň(zabudol som že pri tej hmle nasiakol poťah vodou!
Bežím,cítim že nechce vztlakovať,nevládzem už rýchlejšie behať tak zatianem nohy.Krídlo presadá,kolenami testujem dráhu,našťastie som vzlietol.Po pár sekundách počujem,že motor nie veĽmi chce ísť.Vzápetí zdochýňa .Besné bezvetrie,preťažený ,sadám bezpečne do poĽa blízko dráhy.Vyčerpaný som sa dotrepal k Jurajovi,ten okamžite vyberá obaly strčené v mojom krídle.Naberám sily a opakovaný štart.Nevedel som naštartovať,čo sa mi málokedy stane.Tak prišiel kamarát Juraj,potiahol šnúru,motor beží,akurát mi vytrhol( sviniar zničil!) celú štartovaciu šnúru No a druhý štart bol už celkom dobrý.Let Juraj popísal,akurát pri návrate ešte na rožňavskej strane pred preskokom ponad zalesnenú planinu,mi niečo zvláštne zachrčalo v motore.ZĽakol som že niečo s reduktorom ,vrtuĽou.Výška malá.Tak som zĽahka ubral a chytil som nejaké stupáky až som to preletel a nad Jablonovom som mal 1000m nad štartom.Tu už bol konečne kĽud a s nízkymi otáčkami ,bez klapiek som chcel vyklesávať.Akurát pri hrade som mal ešte stále 800m!Celý hrebeň pekne nosil bez bublín a krídlo super klzalo.Záver už opísal Jirí.Budem si musieť pamätať do budúcna ako vie zhoršiť hmla vlastnosti krídla(Nasatá vlhkosť),lebo dnes to bolo o hubu a už som odvykol.Fšetko ma bolí...Ešte na koniec perlička.Pri nakladaní krídla som sa rozprával s Martinom V. cez hlasný odposluch som mal telefon položený na streche auta.Samozrejme, tesne pred výjazdom na hlavnú cestu som si na to dodatočne spomenul...
Bežím,cítim že nechce vztlakovať,nevládzem už rýchlejšie behať tak zatianem nohy.Krídlo presadá,kolenami testujem dráhu,našťastie som vzlietol.Po pár sekundách počujem,že motor nie veĽmi chce ísť.Vzápetí zdochýňa .Besné bezvetrie,preťažený ,sadám bezpečne do poĽa blízko dráhy.Vyčerpaný som sa dotrepal k Jurajovi,ten okamžite vyberá obaly strčené v mojom krídle.Naberám sily a opakovaný štart.Nevedel som naštartovať,čo sa mi málokedy stane.Tak prišiel kamarát Juraj,potiahol šnúru,motor beží,akurát mi vytrhol( sviniar zničil!) celú štartovaciu šnúru No a druhý štart bol už celkom dobrý.Let Juraj popísal,akurát pri návrate ešte na rožňavskej strane pred preskokom ponad zalesnenú planinu,mi niečo zvláštne zachrčalo v motore.ZĽakol som že niečo s reduktorom ,vrtuĽou.Výška malá.Tak som zĽahka ubral a chytil som nejaké stupáky až som to preletel a nad Jablonovom som mal 1000m nad štartom.Tu už bol konečne kĽud a s nízkymi otáčkami ,bez klapiek som chcel vyklesávať.Akurát pri hrade som mal ešte stále 800m!Celý hrebeň pekne nosil bez bublín a krídlo super klzalo.Záver už opísal Jirí.Budem si musieť pamätať do budúcna ako vie zhoršiť hmla vlastnosti krídla(Nasatá vlhkosť),lebo dnes to bolo o hubu a už som odvykol.Fšetko ma bolí...Ešte na koniec perlička.Pri nakladaní krídla som sa rozprával s Martinom V. cez hlasný odposluch som mal telefon položený na streche auta.Samozrejme, tesne pred výjazdom na hlavnú cestu som si na to dodatočne spomenul...