Jaro ma prosil zistiť na TWR Tatry, či by v piatok povolili lietanie ZK bez spojenia. Stalo sa; volal som kolegovi, ktorý bude mať službu v PIA.
Takže - fakt je ten, že podmienky pre lietanie v CTR hovoria o obojsmernom spojení letovej prevádzky so službou riadenia. Posledná prax je vraj taká, že bez rádiového spojenia prevádzku z Dubiny TWR Tatry nepovoľuje. Výnimkou sú len zlety (PG; predpokladám, že aj HG) priamo na pristátie.
Nechce sa mi na túto tému rozvíjať debatu, prípadne nič neriešiace lamentácie. Skôr by som záujemcom o lietanie na Dubine odporúčal daným podmienkam sa prispôsobiť a zariadiť sa tak, aby tieto podmienky spĺňali. Rádiostaníc s leteckým pásmom je medzi pilotmi viac (jednu má napr. aj Marek D., ktorý teraz na lietanie pre prac. zaneprázdnenosť nemá čas; ja mám dve, ale len jedne káble ( ).
Mnohí leteckej RS stále nevedia prísť na chuť. OK, ako sa hovorí - proti gustu žiaden dišputát. Ale v prípade lietania v riadenom priestore dáva RS pilotovi "druhé krídla" a možnosti lietať bez problémov v celom priestore CTR a TMA; ...a ešte aj s full servisom - napr. aj info aktuálnom vetre na letisku a celkovej meteo situácii, resp. o blížiacej sa búrke, ktorej pohyb a rýchlosť pilot ZK počas letu často nemá možnosť posúdiť.
V neposlednom rade, takto sme vo vzduchu všetci navzájom spojení, máme info o ostatnej prevádzke v priestore, môžeme sa navzájom informovať o podmienkach a polohách a pod. Netreba mať z toho strach. Ak prevádzka dovoľuje, riadiaci zvyčajne nemá problém povoliť krátku komunikáciu medzi pilotmi. Naviac, podľa leteckých predpisov služba riadenia poskytuje známej prevádzke nielen službu riadenia a informačnú službu, ale aj pohotovostnú službu! Asi tak!