Aerodynamika rogala
-
- Príspevky: 1332
- Dátum registrácie: St Okt 24, 2007 9:07 pm
- Bydlisko: Košice
- Kontaktovať užívateľa:
Aerodynamika rogala
presuvam sa z knihy navstev , aby to tam niekoho neotravovalo
takze ak ten podstatny odpor nieje v lankach ( bocne lanka +-5N) kde asi je ? gaspi naznacil indukovany odpor kridla. Tak som to zase zadal:
plocha S=14m2;
rozpatie L=11m;
stihlost ga = L^2/S = 8,64;
hmotnost G=130kg;
sucinitel vztlaku len ? 0,14; - aby vysla aspon minimalna rychlost
to odpoveda rychlosti :
V = odmocnina((2 * G) / (ro * S)) * (1/odmocnina(Cy)) = 10,5 m/s;
z toho indukovany odpor kridla cxi ,pri idealnom rozlozeni vztlaku (elipickom) ==> sig = 0;
cxi = V^2 / (Pi * ga) * (1 + sig) = 0,00072219; len ??
pre predstavu ak by na rogale nebol ziaden iny odpor iba indukovany tak by rogalo malo klzavost = cy / cx = 0,14 / 0,00072219 = 193 !!
-- a to sme niekde okolo minimalky ked je cy a aj indukovany odpor najvacsi
------- kua , kua , kua , zdlhavo a namahavo kontrolujte a hladajte kde ten odpor asik moze byt -----------
.... zeby v nohaviciach ?....
takze ak ten podstatny odpor nieje v lankach ( bocne lanka +-5N) kde asi je ? gaspi naznacil indukovany odpor kridla. Tak som to zase zadal:
plocha S=14m2;
rozpatie L=11m;
stihlost ga = L^2/S = 8,64;
hmotnost G=130kg;
sucinitel vztlaku len ? 0,14; - aby vysla aspon minimalna rychlost
to odpoveda rychlosti :
V = odmocnina((2 * G) / (ro * S)) * (1/odmocnina(Cy)) = 10,5 m/s;
z toho indukovany odpor kridla cxi ,pri idealnom rozlozeni vztlaku (elipickom) ==> sig = 0;
cxi = V^2 / (Pi * ga) * (1 + sig) = 0,00072219; len ??
pre predstavu ak by na rogale nebol ziaden iny odpor iba indukovany tak by rogalo malo klzavost = cy / cx = 0,14 / 0,00072219 = 193 !!
-- a to sme niekde okolo minimalky ked je cy a aj indukovany odpor najvacsi
------- kua , kua , kua , zdlhavo a namahavo kontrolujte a hladajte kde ten odpor asik moze byt -----------
.... zeby v nohaviciach ?....
-
- Príspevky: 2692
- Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
- Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
- Kontaktovať užívateľa:
Uz tie tvoje vstupy sa mi nezdaju. E-mailom som ti poslal moje hodnoty, ktore som pouzil aj pri modelovani doklzu s prizemnym efektom.
Co sa tyka vypoctu, tak zasadna chyba je v tom, ze pri minimalke musis pocitat cy_max (po anglicky CLmax), a ostatne odpory mozes zanedbat. Pri vacsej rychlosti uz musis pocitat aj parabolu indukovaneho vztlaku, aj ostatne odpory. Vzorec mas v tom istom subore.
Co sa tyka vypoctu, tak zasadna chyba je v tom, ze pri minimalke musis pocitat cy_max (po anglicky CLmax), a ostatne odpory mozes zanedbat. Pri vacsej rychlosti uz musis pocitat aj parabolu indukovaneho vztlaku, aj ostatne odpory. Vzorec mas v tom istom subore.
-
- Príspevky: 852
- Dátum registrácie: Ne Apr 06, 2008 7:28 pm
- Bydlisko: Hlohovec
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Aerodynamika rogala
http://www.youtube.com/watch?v=ftq8jTQ8ANE" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Príspevky: 2692
- Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
- Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Aerodynamika rogala
Pekne vysvetlené. Ale ten experiment platí iba pre nulový uhol nábehu profilu, alebo pre nekonečne dlhé krídlo.
Pri nekonečne dlhom krídle by si mal podobne malý odpor aj pri vyšších uhloch nábehu - odpor zhruba menej ako jednu stotinu vztlaku. Ale keď krídlo skrátiš, tak ti to prefukuje okolo koncov a vztlak sa skloní dozadu a začína ťa brzdiť. A to je ten indukovaný odpor. A ten je u nás rádovo jedna desatina vztlaku (pri pádovke).
Pri nekonečne dlhom krídle by si mal podobne malý odpor aj pri vyšších uhloch nábehu - odpor zhruba menej ako jednu stotinu vztlaku. Ale keď krídlo skrátiš, tak ti to prefukuje okolo koncov a vztlak sa skloní dozadu a začína ťa brzdiť. A to je ten indukovaný odpor. A ten je u nás rádovo jedna desatina vztlaku (pri pádovke).
- Chefo
- Príspevky: 1075
- Dátum registrácie: Ut Feb 23, 2010 3:50 pm
- Bydlisko: Brezno
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Aerodynamika rogala
Ucim sa na skusky a udrelo mi do oci v knizke nasledujuce a nevedel som, kde to pripnut na forum, tak to davam sem:
Znamena to teda, ze pri n-nasobnom zvyseni hmotnosti pilota (o rovnakom odpore plochy tela) kridlo nezmeni klzavost a teda vzdy doleti taku istu dialku? Je mi to nejak divne len preto sa pytam
Kód: Vybrať všetko
Klouzavost je významný kvalitativní ukezatel kluzáku a je závislý
pouze na aerodynamických hodnotách kluzáku tedy na poměru vztlaku k
celkovému odporu a nikoliv na zatížení kluzáku.
Re: Aerodynamika rogala
Mythbusters dokonca robili pokus s betónovým lietadlom a... naozaj to je pravda. (Len rýchlosť sa "kapánek" zmení... )
- jaro
- Príspevky: 4209
- Dátum registrácie: Št Sep 20, 2007 12:39 pm
- Bydlisko: Prešov
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Aerodynamika rogala
Na tu betonovu plachtu sa tešim
U nas je problem s flexibilným tvarom plachty. Kto a ako určí ž je to teraz rovnaké?
Stačí že sa na kopci nalôchaš vody a potom vidíš tú preletovú rýchlosť
To zato Noro aj Laco chodia 3x za kríčky aby boli lepší v termike.
U nas je problem s flexibilným tvarom plachty. Kto a ako určí ž je to teraz rovnaké?
Stačí že sa na kopci nalôchaš vody a potom vidíš tú preletovú rýchlosť
To zato Noro aj Laco chodia 3x za kríčky aby boli lepší v termike.
Re: Aerodynamika rogala
Áno, aj. Žeby? Ale ako pekne poprosíš otca na záhorí?
(pros tata?)
(pros tata?)
-
- Príspevky: 2692
- Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
- Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Aerodynamika rogala
Ak je geometria krídla tuhá (pri rogale platí len približne), a zanedbáme vplyv Reynoldsovho a Machovho čísla (pri rogale sa to dá úplne), tak kĺzavosť závisí iba na uhle nábehu.
Ak pri zväčšení zaťaženia dodržíš rovnaký uhol nábehu (približne poloha hrazdy voči telu), tak poletíš síce rýchlejšie, ale pod rovnakým uhlom.
Ak pri zväčšení zaťaženia dodržíš rovnaký uhol nábehu (približne poloha hrazdy voči telu), tak poletíš síce rýchlejšie, ale pod rovnakým uhlom.
- Chefo
- Príspevky: 1075
- Dátum registrácie: Ut Feb 23, 2010 3:50 pm
- Bydlisko: Brezno
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Aerodynamika rogala
Diky za vysvetlenie chlapci. Takze ak to dobre chapem, zvysenim hmotnosti zvysim gravitacnu tiaz a tym sa kridlo rychlejsie rozbehne (v smere naklonenej roviny). Zvysenim rychlosti, ale narastie vztlak, teda vztlakova a tiazova sila sa vyrovnaju a uhol klzania je teda taky isty.
-
- Príspevky: 2692
- Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
- Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Aerodynamika rogala
Tak. Zvýšením rýchlosti narastie vztlak aj odpor - ich pomer, teda kĺzavosť, zostane rovnaký.