4x4
- Karel Haman
- Príspevky: 411
- Dátum registrácie: St Nov 28, 2007 11:40 am
- Kontaktovať užívateľa:
Re: 4x4
Něco pro bezproblémovou dopravu éra na kopec! http://www.youtube.com/watch?v=cDoRmT0iRic
Poznámka: sice se uvádí, že se jedná o auto do města, ale určitě i v přírodě by našlo uplatnění!
Poznámka: sice se uvádí, že se jedná o auto do města, ale určitě i v přírodě by našlo uplatnění!
-
- Príspevky: 2692
- Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
- Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
- Kontaktovať užívateľa:
Re: 4x4
... (moja bránica) ... v skutku auto na nákupy. Veľmi pekná prezentácia "vertical climbing system" v štvrtej minúte. Ale zas aj sami priznávajú, že stierače na tomto aute nie sú až tak kvalitné.
-
- Príspevky: 2692
- Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
- Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
- Kontaktovať užívateľa:
Re: 4x4
Mišov postreh o ťahu jeho nafťáka v porovnaní s Norovým benziňákom na redukovanej jednotke ma vyprovokoval k porovnaniu môjho benzínového Forestra 1999 s redukciou a nového naftového Forestra 2008 bez redukcie.
Tu je porovnanie krútiaceho momentu na pneumatike podľa rýchlosti jazdy:
Pre informáciu - krútiaci moment 3500Nm na kolesách s polomerom 32cm dáva ťah 1113kg, takže prázdny benzínový Forester so 4 krídlami a postrojmi (1650kg) by mohol stúpať do kopca so sklonom 42 stupňov, to je stúpanie 91%. Zatiaľ som to využil iba na Čiernej kope.
Je vidno, prečo nový nafťák s rovnakým objemom nepotrebuje redukciu a ťahá pritom lepšie ako benziňák s redukciou. Výhoda redukcie tak ostáva iba v tom, že benzínový Forester v najhorších miestach môže ísť slimačím krokom 7km/h a nový nafťák musí ísť najmenej 10km/h. Ale to je aj tak pochybné, pretože benziňák má pri tom otáčky 1200/min, kedy pri väčšom zaťažení klepe, zatiaľ čo nafťák asi nemá tieto problémy (tiež otáčky 1200/min). (Ale to iba hádam, pretože s nafťákom nemám skúsenosti.) V každom prípade, diesel má rezervu 40% v najhoršom mieste, kde sa vyškriabe benziňák. To je tak príšerne veľa, že je jasné, že ten prevod je tam iba kvôli požadovanej nízkej rýchlosti pohybu v teréne. Ten ťah je nevyužiteľný (adhézia).
Keď si chcete pozrieť ťah v celom rozsahu rýchlostí, môžete si pozrieť tento graf (ťah je v logaritmickej stupnici aby bolo vidno rozdiely v ťahu pri vyšších rýchlostiach). Nafťák musí mať 6 rýchlostí, pretože prvý stupeň musel ostať v rovnakých nízkych otáčkach ako benziňák (pre chýbajúcu redukciu), a na diaľnici musí mať najvyšší stupeň diesela menšie otáčky ako benziňák. Pri piatich stupňoch by tam vznikli veľké výpadky v ťahu, lebo diesel má užší rozsah využiteľných otáčok. Benzín ťahá plynule skoro od voľnobehu (aj keď klepe) až do 5700 otáčok. Diesel ide od tých istých 1200 ale iba do 4500 otáčok, a krútiaci moment výrazne klesá od 3000 otáčok vyššie.
Pre Forester 2003 platí to isté, čo pre model 1999.
Tu je porovnanie krútiaceho momentu na pneumatike podľa rýchlosti jazdy:
Pre informáciu - krútiaci moment 3500Nm na kolesách s polomerom 32cm dáva ťah 1113kg, takže prázdny benzínový Forester so 4 krídlami a postrojmi (1650kg) by mohol stúpať do kopca so sklonom 42 stupňov, to je stúpanie 91%. Zatiaľ som to využil iba na Čiernej kope.
Je vidno, prečo nový nafťák s rovnakým objemom nepotrebuje redukciu a ťahá pritom lepšie ako benziňák s redukciou. Výhoda redukcie tak ostáva iba v tom, že benzínový Forester v najhorších miestach môže ísť slimačím krokom 7km/h a nový nafťák musí ísť najmenej 10km/h. Ale to je aj tak pochybné, pretože benziňák má pri tom otáčky 1200/min, kedy pri väčšom zaťažení klepe, zatiaľ čo nafťák asi nemá tieto problémy (tiež otáčky 1200/min). (Ale to iba hádam, pretože s nafťákom nemám skúsenosti.) V každom prípade, diesel má rezervu 40% v najhoršom mieste, kde sa vyškriabe benziňák. To je tak príšerne veľa, že je jasné, že ten prevod je tam iba kvôli požadovanej nízkej rýchlosti pohybu v teréne. Ten ťah je nevyužiteľný (adhézia).
Keď si chcete pozrieť ťah v celom rozsahu rýchlostí, môžete si pozrieť tento graf (ťah je v logaritmickej stupnici aby bolo vidno rozdiely v ťahu pri vyšších rýchlostiach). Nafťák musí mať 6 rýchlostí, pretože prvý stupeň musel ostať v rovnakých nízkych otáčkach ako benziňák (pre chýbajúcu redukciu), a na diaľnici musí mať najvyšší stupeň diesela menšie otáčky ako benziňák. Pri piatich stupňoch by tam vznikli veľké výpadky v ťahu, lebo diesel má užší rozsah využiteľných otáčok. Benzín ťahá plynule skoro od voľnobehu (aj keď klepe) až do 5700 otáčok. Diesel ide od tých istých 1200 ale iba do 4500 otáčok, a krútiaci moment výrazne klesá od 3000 otáčok vyššie.
Pre Forester 2003 platí to isté, čo pre model 1999.
-
- Príspevky: 1332
- Dátum registrácie: St Okt 24, 2007 9:07 pm
- Bydlisko: Košice
- Kontaktovať užívateľa:
Re: 4x4
Neviem ako to maju benzinaky , no diesel co poznam - HDI ma ucinny regulator volnobeznych - minimalnych otacok . Funguje aj pri zaradenej rychlosti. To znamena, ze pri jazde do kopca bez nohy na plyne si sam prida - nezdochne.
-
- Príspevky: 2692
- Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
- Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
- Kontaktovať užívateľa:
Re: 4x4
Subaru diesel má už na otáčkach 1200 väčší krútiaci moment ako benziňák (203 voči 152 Nm), takže regulácia voľnobežných otáčok by mala stačiť aj v najhoršom stúpaní. Plný moment (340 Nm) je až pri otáčkach 1650 - ale to je dôležité asi až pri predbiehaní.
Otázka je: môžeš diesel zaťažiť už od voľnobežných otáčok, bez toho aby si ho ničil?
Keď dám plyn na podlahu pri benziňáku, tak klepanie cítim do nejakých 1800 otáčok.
Otázka je: môžeš diesel zaťažiť už od voľnobežných otáčok, bez toho aby si ho ničil?
Keď dám plyn na podlahu pri benziňáku, tak klepanie cítim do nejakých 1800 otáčok.
Re: 4x4
Gašpi,už minule som Ti vysvetlil prečo Mišov motor ma taky vysoky tocivy moment na nizke otacky. Na nizke otacky,hlavne starsie diesle ,neznicis - su tak robene, ze im to vyhovuje. Nie som si isty ze ta regulacia Ta udrzi v pohybe v strmom kopci bez pridania pedalom.Skor sa stane ,ze ak klesnu otacky pod urcitu hranicu,motor nahle zdochne a nestihnes vymacknut ani spojku. A ked Ti Tvoj benzinak klepe po pridani plynu,tak je to prejav detonacneho spalovania. Pricina - nizke oktanove cislo benzinu, velmi vysoky predzapal v danych otackach,zakarbonovany spalovaci priestor. Tak ci onak,dlhe ,alebo caste drzanie motora v tychto otackach ma fatalne nasledky - zadretie na kluke...
-
- Príspevky: 2692
- Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
- Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
- Kontaktovať užívateľa:
Re: 4x4
Benziňák je mi jasný - ten musí v nízkych otáčkach klepať, aj keď nastavíš menší predzápal, pretože piest sa skoro nepohybuje, a zvyšná zmes nemá kam utiecť pred horením a zvyšujúcim sa tlakom (horenie má konštantnú rýchlosť). A že ho to ničí, je jasné. (Ale nevedel som, že kľuka je najslabší člen.) Preto benziňák tú redukciu tak potrebuje, aby pri 10km/h mal už 2000 otáčiek.
Jano, nevedel som, či diesel môžeš zaťažiť od voľnobehu. Podľa teba áno (hlavne tie staré). To som potreboval vedieť, ďakujem. Potom je diesel bez redukcie plnohodnotný benziňáku s redukciou.
Jano, nevedel som, či diesel môžeš zaťažiť od voľnobehu. Podľa teba áno (hlavne tie staré). To som potreboval vedieť, ďakujem. Potom je diesel bez redukcie plnohodnotný benziňáku s redukciou.
Re: 4x4
No Gaspi,asi Ti este musim povedat preco klepe motor. Vola sa to detonacne spalovanie.Zmes hori v dvoch etapách ,pricom druha expanzia je niekolkonasobne rychlejsia , ta sposobi prudky naraz do piestu a ten cez kluku prerazi olejovy film na kluke - ojnicky cap. V tom momente klze lozisko ojnice po kluke na sucho.Tu vznika cinkavy zvuk(laicky klepu ventily) a preto je to nebezpecne ze tam nie je olejovy film. Predchadza sa tomu vhodnou regulaciou predzapalu, montazou detonacneho cidla ktore da pokyn na znizenie predzapalu riadiacej jednotke, u starsich motorov znizenie zakladneho nastavenia predzapalu,kvalitny benzin -oktany. Vsetko ale zacina na nizkych otackach ked piest ma nizku rychlost a zmes zacne horiet este pred hornou uvratou. No a mozes mi dat ponuku na prednasky o motoroch, na cene sa dohodneme
-
- Príspevky: 1332
- Dátum registrácie: St Okt 24, 2007 9:07 pm
- Bydlisko: Košice
- Kontaktovať užívateľa:
Re: 4x4
Dnes som si spomenul a urobil taky pokus: zaradena 1. , nezatazene vozidlo, na rovine , bez plynu , sucha cesta . Brzdil som rucnou brzdou. Motor uz drncal , no utiahol zadne kolesa smykom.
-
- Príspevky: 2692
- Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
- Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
- Kontaktovať užívateľa:
Re: 4x4
Jano, to sa pri klepaní iba tak hovorí a píše, že "detonačné spaľovanie". To horenie je stále podzvukové a nárast tlaku je spôsobený iba tým, že horenie okrem čela plameňa vzniká aj samozápalom v zbytku nespálenej zmesi. Je jedno, či je to pred hornou úvraťou alebo po nej. Rozhoduje iba tlak (záťaž motora, pomalé roztváranie spaľovacieho priestoru). Aj diesel horí klasicky - podzvukovo, ale namiesto iskry sa spolieha na samozápal. To, že diesel trochu klepe vždy, je len vedľajší efekt, lebo ten zápal neprebieha ideálne. Viac je o tom na wikipedii.
Na motory už niekoho máme (ja to nie som ), ale keby si vedel niečo o skutočnom detonačnom spaľovaní, tak by si bol hviezda nielen tu, ale aj v NASA (SCRAMJET, Pulse detonation engine). Ale keď budem chcieť zas vedieť niečo o dieseloch, spýtam sa radšej teba.
Na motory už niekoho máme (ja to nie som ), ale keby si vedel niečo o skutočnom detonačnom spaľovaní, tak by si bol hviezda nielen tu, ale aj v NASA (SCRAMJET, Pulse detonation engine). Ale keď budem chcieť zas vedieť niečo o dieseloch, spýtam sa radšej teba.
Re: 4x4
Keby niekto hľadal kvalitné auto na lietanie...
https://autobild.cas.sk/clanok/213461/s ... aign=cross
https://autobild.cas.sk/clanok/213461/s ... aign=cross
- sidewinder
- Príspevky: 2750
- Dátum registrácie: St Sep 19, 2007 9:00 am
- Bydlisko: Kosice- Toporec - SR
- Kontaktovať užívateľa:
Re: 4x4
Laco o tom asik Ada nevie... lebo asi by ta nepochvalila
medzi nami. dal si to ako pan ...
medzi nami. dal si to ako pan ...