Lana
-
- Príspevky: 2692
- Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
- Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Lana
Podľa starého predpisu ZL-2 (ešte z dôb ZVÄZARMU):
Doporučená lana:
lano letecké fi=2,5
lano letecké fi=3,15
ČSN 024321.65
ČSN 024322.65
ČSN 024323.65
(ONL 3725)
Odporúčam tie hrubšie (priemer 3.2 mm), lebo rozdiel odporu je úplne zanedbateľný (ekvivalentný strate výšky 0.5 m na 3 km letu).
Letecké lano nemá textilné jadro, ale oceľové - to je hlavný rozdiel. V železiarstvach majú väčšinou iba tie s textilným jadrom (kvôli mazaniu) - ich hlavnou nevýhodou je, že pri zaťažení sa jadro stláča a lano mení svoju dĺžku.
Laná sa delia ešte na bowdenové a ohybné. Rozdiel je v konštrukcii.
Bowdenové laná sa skladajú z 19 drôtov v 2 vrstvách. Sú kompaktnejšie (akoby hladší povrch), väčšinou sa vyrábajú z antikorového drôtu a používajú ich aj výrobcovia rogál. Ich nevýhodou je, že sa veľmi ničia pri výrobe koncov (ohybom okolo oka), takže častejšie praskajú pri záliskoch - po 2 rokoch treba kontrolovať.
Ohybné laná sa skladajú zo 6 prameňov okolo stredového prameňa a každý prameň je vyrobený zo 7 drôtov. Tieto laná netrpia ohýbaním a sú veľmi vhodné na výrobu zakončení do oka. Keď ich ohmatáš, tak sú akoby hrboľaté. Problém pri starších krídlach spôsoboval skôr materiál - pozinkovaný drôt.
Doporučená lana:
lano letecké fi=2,5
lano letecké fi=3,15
ČSN 024321.65
ČSN 024322.65
ČSN 024323.65
(ONL 3725)
Odporúčam tie hrubšie (priemer 3.2 mm), lebo rozdiel odporu je úplne zanedbateľný (ekvivalentný strate výšky 0.5 m na 3 km letu).
Letecké lano nemá textilné jadro, ale oceľové - to je hlavný rozdiel. V železiarstvach majú väčšinou iba tie s textilným jadrom (kvôli mazaniu) - ich hlavnou nevýhodou je, že pri zaťažení sa jadro stláča a lano mení svoju dĺžku.
Laná sa delia ešte na bowdenové a ohybné. Rozdiel je v konštrukcii.
Bowdenové laná sa skladajú z 19 drôtov v 2 vrstvách. Sú kompaktnejšie (akoby hladší povrch), väčšinou sa vyrábajú z antikorového drôtu a používajú ich aj výrobcovia rogál. Ich nevýhodou je, že sa veľmi ničia pri výrobe koncov (ohybom okolo oka), takže častejšie praskajú pri záliskoch - po 2 rokoch treba kontrolovať.
Ohybné laná sa skladajú zo 6 prameňov okolo stredového prameňa a každý prameň je vyrobený zo 7 drôtov. Tieto laná netrpia ohýbaním a sú veľmi vhodné na výrobu zakončení do oka. Keď ich ohmatáš, tak sú akoby hrboľaté. Problém pri starších krídlach spôsoboval skôr materiál - pozinkovaný drôt.
Re: Lana
Keď najbližšie pôdeš cez Košice, zastav sa, niečo určite vymyslímeIvo napísal:Věděl by někdo,jaká mají být spodní boční lana na stožárkový ZK?Myslím tím jaký průřez,techn.označení atd.
A keď môžeš, daj trochu viac údajov. Aký ZK? (pokojne, bez hanby, aj keby mal cez 20 rokov... ) Máš pôvodné laná (ktoré dosluhujú) a podľa ktorých chceš vyrobiť nové? ...
... Bisťu, ale je tá slovenčina ľúbozvučná, toľko "ô" v jednom príspevku...
Re: Lana
Díky za odpovědi.Přes Košice zatím cestu neplánuji.Na křídle mám lana dva roky a zatím jsou OK.Otázka lan mě zajímala jen ze zvědavosti.Známý si staví loď,takovou malou plachetnici,tak jsem mu chtěl dodat informaci co používáme na křídla.