Propozície pre športovú súťaž
Pohár Podbrezovej a Majstrovstvá Slovenska 2015 v závesnom lietaní
Prihlasovací poplatok do súťaže je 35 €, za člena doprovodu 15 €, splatný pri registrácií v hoteli biela Medvedica v Bystrej od 16.00 do 20.00 hod 27.8.2015. Pre urýchlenie Vašej registrácie je potrebné aby ste vyplnili svoj osobný list pilota a poslali ho na adresu
nociarova@zelpo.sk najneskôr do 20.8.2015.
Všetky otázky ohľadom podujatia môžete konzultovať na tel.čísle 00421 905 478 313 alebo 00 421 905825951, emailom :
jsojka@imcslovakia.sk
Centrum konania akcie: Hotel Biela Medvedica - Bystrá - je to dobre identifikovateľná veľká biela budova po pravej strane pri výjazde z obce Bystrá smerom na Chopok.
Pravidlá lietania : v súlade s predpismi DU SR a pravidlami SNA M.R.Štefánika v spolupráci s RLP SNA a spoločného NOTAM- u Slovenský Pohár 2015. Každý pilot a člen doprovodu sa podujatia zúčastní len na vlastné riziko a organizátor Slovenský Národný Aeroklub M.R.Štefánika a Zväz Závesného lietania LAA SR mu nezodpovedá za žiadne poškodenie zdravia a majetku.
Povinná výbava :
• platný pilotný preukaz vrátane osvedčenia o letovej spôsobilosti klzáka
• GPS prístroj a vhodný komunikačný kabel pre USB pripojenie
• mobilný telefón (možné využitie záchrannou službou)
Upozornenie !
Upozorňujeme Vás na povinnosť poistenia pre prípad zásahu Horskej služby , ktoré je na území Slovenska povinné pri pobyte v horách – organizátor vie toto poistenie pre Vás zabezpečiť – cena je 2,-€ /1 osoba . V prípade , že máte záujem si toto dať organizátorom sprostredkovať , ste povinný si toto pri registrácií uhradiť a do 20.8.2015 poslať zoznam osôb pre ktoré poistenie požadujete na adresu
nociarova@zelpo.sk , v zozname sa vyžaduje uviesť : meno , priezvisko , rodné číslo / dátum narodenia / adresa.
Organizátori podujatia : Dr.Ján Jagoš , Anna Nociarová , Ing. Jaroslav Sojka , Bronislava Haničáková , Jarka Bugáňová, Ing.Marián Hraňo, Ing.Zdeno Fedor, Miroslav Gábor, Tomáš Dolinský, Dr. Zuzka Jagošová, Ing. Peter Halmos , Ing.Peter Gašparovič
Na organizácií podujatia sa podieľa obec Bystrá , Podbrezová ,ZO KOVO ŽP Podbrezová, Železiarne Podbrezová a.s. a mesto Brezno.
Program Pohára Podbrezovej 2015 v závesnom lietaní
25.8.2015 Utorok - príchod účastníkov
REGISTRÁCIA 20.00 hod až 22.00 hod. v hoteli Biela Medvedica v Bystrej
Nahratie potrebných súťažných WP do GPS zariadenia
V prípade lietania je potrebné podať predom informáciu riadiacemu lietania pre ZL Ing.Gašparovičovi
26.8.2015 Streda - 1. súťažný deň
REGISTRÁCIA 8.00 hod až 9.00 hod. v hoteli Biela Medvedica v Bystrej
Nahratie potrebných súťažných WP do GPS zariadenia
9.00 hod - generálny briefing povinný pre všetkých pilotov
10.00 hod – odchod súťažiacich na vybraný štartový terén
12.00 hod – súťažné lety
18.00 hod až 20.00 hod - odovzdanie GPS záznamu
27.8.2015 Štvrtok - 2. súťažný deň
9.00 hod - briefing pilotov
10.00 hod – odchod súťažiacich na vybraný štartový terén
12.00 hod – súťažné lety
18.00 hod až 19.30 hod - odovzdanie GPS záznamu
19.30 hod slávnostné otvorenie podujatia – večera , prípitok
28.8.2015 Piatok - 3. súťažný deň
9.00 hod - briefing pilotov
10.00 hod – odchod súťažiacich na vybraný štartový terén
12.00 hod – súťažné lety
18.00 hod až 20.00 hod - odovzdanie GPS záznamu
Spoločenský večer zväzu ZL na salaši
29.8.2015 Sobota - 4. súťažný deň
9.00 hod - briefing pilotov
10.00 hod – odchod súťažiacich na vybraný štartový terén
12.00 hod – súťažné lety
18.00 hod až 20.00 hod - odovzdanie GPS záznamu
Vyhlásenie výsledkov podujatia a nočná párty
Možnosť navštíviť Železiarne Podbrezová a letecký deň na Sliači
30.8.2015 Nedeľa
Raňajky
Voľný program s možnosťou voľného lietania a rozchod účastníkov
Ubytovanie a stravovanie účastníkov:
Je zabezpečené tiež v hoteli Biela Medvedica v Bystrej a v okolí od 25.8.2015 do 30.8.2015
Strava:
Bude podávaná podľa požiadaviek na priame zabezpečenie súťaže - raňajky, obedové balíky a večera, spoločenské párty s pohostením nahrádzajú večeru.
Prezentácia všetkých súťažiacich:
Prebehne v kancelárii súťaže v hoteli Biela Medvedica - sídle podujatia. Po registrácií a skontrolovaní všetkých dokumentov dostanú súťažiaci ďalšie informácie vrátane ubytovania. Prosíme, nezabudnite si so sebou priniesť platné doklady potrebné k lietaniu (pilotný preukaz, technický preukaz, doklad o poistení proti škodám spôsobeným tretím osobám, ďalej v zmysle platných leteckých predpisov.)
Poistenie zásahu horskej služby:
Počas prezentácie sa bude možné poistiť pre prípad nutnosti zásahu horskej služby.
V súvislosti s participáciou so súťažou "Slovenský Pohár 2015 v balónovom lietaní" budeme riešiť spoločne koordináciu letového priestoru a preto sa ešte do začatia súťaže môžu nejaké detaily zmeniť. Hlavne koordinácia s leteckým dňom na Sliači.
PRAVIDLÁ SÚŤAŽE:
Riadiaci lietania: Ing. Peter Gašparovič, PhD.
Meteorológ: Ing. Bohumír Kolesár, Ing.Jaroslav Sojka, Ing. Peter Gašparovič, PhD.
Organizačné zabezpečenie časti ZL: Ing Jaroslav Sojka
V prípade pochybností alebo konfliktu s inými pravidlami má Športový poriadok FAI pre závesné lietanie vyššiu prioritu ako tieto pravidlá.
1 Prihlášky
1.1 podujatie je otvorené pre členov všetkých členských asociovaných štátov FAI.
1.6 Za štartový poplatok organizátor uskutoční súťaž a zabezpečí záverečný ceremoniál
Registrovaním poskytne :
- tričko
- nálepky so súťažným číslom (pre klzák a GPS) , mapu a vytlačené informácie
- identifikačnú kartu
2 Pre platnosť súťaže je potrebné odlietať aspoň jedno platné kolo.
3 Všeobecné podmienky (registrácia, dokumenty)
3.1 Registrácia:
Pri príchode sa vedúci tímov a súťažiaci ohlásia v registračnej kancelárii. (ŠP7 2.13). Po zaplatení štartovného dostanú súťažný balík . Piloti sú povinní označiť si svoj klzák štartovým číslom.
3.2 Zrieknutie sa práva na uplatnenie zodpovednosti (Waiver of liability):
Pri registrácii musí každý pilot podpísať zrieknutie (zbavenie organizátora zodpovednosti za škody, zranenia vrátane smrti, ktoré pilot utrpí alebo spôsobí iným).
3.3 Pri registrácii musí pilot preukázať tieto doklady:
- kvalifikácia pilota (viď ŠP7: 3.4.1) (platný pilotný preukaz)
- dôkaz o letovej schopnosti klzáka (platný technický preukaz)
- potvrdenie o poistení škôd voči tretím osobám
- potvrdenie o poistení na zásah Horskej služby / organizátor zabezpečí možnosť poistenia priamo pri registrácií /cudzím pilotom sa doporučuje cestovné poistenie.
3.4 Pri registrácii musí každý pilot vymazať svoje GPS a poskytnúť ho výpočtovému stredisku, ktoré ho zaregistruje v bodovacom softvéri a natiahne do neho otoč.body.
3.5 Otváracie hodiny registračnej kancelárie budú zverejnené v centre podujatia.
4 Bezpečnostné pravidlá a obmedzenia (rýchlosť vetra, vzdušný priestor, lietanie v mrakoch)
4.1 Vyhýbanie sa kolízii - viď ŠP7: 2.17.7. Pri spoločnom krúžení v stúpavých prúdoch sú povinní dodržiavať pravidlá podľa ŠP7: 17. Do vzdialenosti 5000 m od miesta vzletu musia piloti začínať krúženie v smere predpísanom na štartovej tabuli (pri pripájaní sa k existujúcej skupine sa musí prispôsobiť smeru kŕdľa). Svojvoľné porušenie tejto zásady, alebo ohrozovanie ostatných pretekárov agresívnym spôsobom lietania bude potrestané penalizovaním, alebo až diskvalifikáciou.
4.2 Lietanie v oblakoch je zakázané. (viď ŠP7: 2.17.8 ). Organizátor nemá objektívne možnosti ako kontrolovať porušenie tohoto pravidla, ale v prípade očitého svedectva môže byť narušovateľ nielen diskvalifikovaný, ale môže byť aj potrestaný leteckým úradom (právny postih). Prípady, kedy došlo k priamemu ohrozeniu bezpečnosti, budú brané vážne, napr. keď:
- pilot obmedzil, alebo ohrozil ostatných pilotov pri vylietavaní z oblaku
- pilot krúžil v tom istom stúpavom prúde a zmizol z vizuálneho kontaktu na viac ako 1/2 zákruty (alebo 7 sekúnd.)
4.3 Narušenie hraníc vzdušného priestoru (horizontálna poloha a výška). Opäť, organizátor nemá objektívne možnosti ako kontrolovať porušenie tohto pravidla, ale je povinný preveriť prípadné svedectvo iného pilota. Narušovateľ môže byť nielen diskvalifikovaný, ale môže byť aj potrestaný leteckým úradom (právny postih). GPS tracklog môže byť použitý ako dôkaz narušenia zakázaného vzdušného priestoru či max.výšky. Organizátor nemá kapacitu pre preverovanie všetkých tracklogov, preto protestujúci pilot musí obviniť konkrétneho pilota, alebo aspoň popísať jeho klzák. Protestujúci pilot nesmie sám narušiť výšku a musí byť schopný stanoviť svoju výšku a čas a jeho 3D GPS tracklog musí potvrdiť tieto údaje. Inak jeho očité svedectvo nebude uznané.
4.4 Obmedzenia súvisiace s ochranou prírody
Veľká časť letu bude prebiehať v národnom parku Nízke Tatry (NAPANT), v ktorom platia obmedzenia (viď info o obmedzeniach). Porušovanie bude hlásené strážou národného parku. Organizátor sa zaviazal označiť súťažné krídla tak, aby boli identifikovateľné zo zeme. Organizátor bude vyšetrovať porušenia pričom bude prihliadať aj k záznamu GPS a porušovateľov bude sankcionovať (viď informácie o obmedzeniach).
4.5 Maximálna rýchlosť vetra nie je stanovená kvôli veľkým rozdielom medzi bezpečnými podmienkami na jednotlivých miestach.
5 Vybavenie
Rádiové vysielače a prijímače:
Piloti s príslušným oprávnením (napr. Telekomunikačného úradu) môžu používať oficiálnu frekvenciu organizátora 143.100 MHz pre bezpečnostné informácie. Piloti a ich sprievod budú požiadaní o ich rádiové frekvencie a mobilné telefónne čísla pre bezpečnostné účely. (ŠP7: 2.19.2)
6 Spôsoby vzletu – organizovane na spoločných štartoviskách
6.1 Pomocou nôh - zo svahu kopca.
Systém "Open window" (ŠP7: 2.24.2): Slobodná voľba času vzletu bez stanoveného poriadku .
Súčasne platí systém "push" (vynútený štart) (ŠP7: 2.24.6). Pilot, ktorý chce vynútiť štart musí zakričať "puš", alebo "minúta". Len piloti úplne pripravení na vzlet môžu vynucovať štart a následne nesmú opustiť rad pilotov čakajúcich na vzlet. Časový interval používaný v systéme "push" je 30 sekúnd (30 sekúnd na rozhodnutie - okrem nútiaceho pilota, ktorý už nemá nárok, a 30 sekúnd na samotný vzlet). Pilot ktorý nevzlietne v tomto čase, bude ohodnotený nulovým počtom bodov v danej úlohe (ako keby vôbec neštartoval).
6.2 V prípade nebezpečného zhustenia premávky vo vzduchu v blízkosti štartu, môže riaditeľ súťaže dočasne pozastaviť štarty, kým sa priestor v smere vzletu znova neuvoľní.
7 Opakovanie vzletu
Riadiaci lietania po dohode s vybranými pilotmi stanoví pred zahájením každej disciplíny povolený počet vzletov na jedného pilota. V opačnom prípade má pretekár povolený iba jeden vzlet. Nepodarený pokus o vzlet alebo bezpečnostný problém, ktorý vznikne bezprostredne po vzlete a ktorého následkom bude pristátie, sa nebudú započítavať do povoleného počtu vzletov.
Pred druhým pokusom o vzlet sa pilot musí prihlásiť u zapisovateľa vzletov (ŠP7: 2.26.1).
8 Typy úloh, waypointy
8.1 Úlohy budú hodnotené podľa vzdialenosti aj rýchlosti. Vzdialenosť je meraná, ako najkratšia možná spojnica (ŠP7: 1.6.6.3) dotýkajúca sa sektora vzletu, sektorov otočných bodov a cieľového sektora. Rýchlosť sa meria iba na rýchlostnej sekcii, čo je časť trate medzi vzdušným štartom a cieľovým sektorom (koniec rýchlostnej sekcie a cieľ budú identické).
8.2 Vzdušný štart je valec okolo GPS waypointu, pričom môže byť vstupný (okolo prvého otočného bodu) alebo výstupný (okolo bodu vzletu). Rozmery valca sa môžu líšiť v každej úlohe, a budú stanovené na štartovej tabuli pri brífingu (ŠP7: 1.6.7.9). Čas pilota pri prelete štartu môže byť:
- jednotný (úlohy typu "Race to Goal") - t. j. rovnaký pre všetkých pilotov; alebo:
- individuálny (úlohy typu "Elapsed Time Speed Run") -t. j. každý pilot má svoj vlastný čas štartu (ŠP7: 2.25.1).
Iba posledný platný čas pretnutia štartovej brány bude braný do výpočtov.
8.3 Sektory otočných bodov budú valce s polomerom 400m okolo otočného bodu (inak to musí byť uvedené na štartovej tabuli) (ŠP7: 1.6.8 )
8.4 Cieľ bude virtuálny (bez ľudskej posádky) a to buď v podobe myslenej čiary, alebo valca, s veľkosťou a súradnicami stanovenými na štartovej tabuli (ŠP7: 13.1.3)
9 Trvanie úlohy
9.1 Časy pre otvorenie a zatvorenie okna pre vzlety (launch window), otvorenie a zatvorenie štartovej brány (start gate), štartový interval, zatvorenie cieľa a posledné pristátie (last landing) budú písomne na štartovej tabuli.
9.2 Minimálny čas otvorenia okna pre vzlety pre platnú disciplínu musí byť jedna minúta pre každého pilota, vydelený počtom vzletových dráh, ktoré sa môžu súčasne používať (ŠP7: 2.24.1).
9.3 Max. predĺženie okna musí byť ťiež oznámené na štartovej tabuli (pre prípady nebezpečných meteorologických podmienok, alebo veľkej hustoty pilotov nad miestom vzletu).
9.4 Prerušenie, odvolanie alebo zastavenie disciplíny - viď ŠP7: 2.17.10 .
10 Bodovanie a overovanie letu
10.1 Bodovanie bude robené pomocou platného softvéru použitím bodovacieho vzorca GAP2002 (ŠP7: 5.2.1). Dôležitý rozdiel vzorca GAP2002 (oproti GAP2000):
- pilot letiaci vo vedúcej pozícii dostáva viac bodov ("leading bonus") ako piloti vzadu (a pilot s hustejším GPS záznamom má miernu výhodu)
Ďalšie dôležité vlastnosti bodovacieho vzorca GAP:
- štart pred otvorením štartovej brány má za následok ohodnotenie pilota minimálnou vzdialenosťou
- dosiahnutie cieľa po jeho uzavretí má za následok nulový počet rýchlostných bodov
GAP parametre budú oznámené na prvom brífingu tímlídrov.
10.2 Súradnicový sytém GPS je WGS 84. GPS súradnice budú poskytnuté vo formáte XX° XX.XXX' (presnosť 2.2m). Je možné pridať nové waypointy počas súťaže. Názvy waypointov rešpektujú tradičnú 6-znakovú schému CCCXXX, kde XXX reprezentuje výšku/10m.
10.3 GPS tracklog je jediný možný spôsob pre overenie letu. Tracklog získaný zjednotením údajov z dvoch GPS môže byť použitý (ŠP7: 16.2.2). Je však na uvážení organizátora odmietnuť tracklog, alebo jeho časť, ak neposkytuje dostatočný dôkaz o jeho pôvode (ŠP7: 16.5.9), konkrétne: Tracklog musí byť nepretržitý počas celého letu (ďalej výnimky).
Časové medzery, nie dlhšie ako 60 minút, môžu byť tolerované, ak nie je pochybnosť o platnosti tracklogu. To znamená, že sa jedná o 3D tracklog (s výškou), s dostatočnou výškou nad terénom (40m), alebo časť tracklogu za časovou medzerou má dostatočnú dĺžku a vedie takým terénom (les atď.), že to vylučuje možnosť pohybu po zemi.
Miesto pristátia je indikované veľkým množstvom blízkych bodov, obzvlášť pri hustom zázname (čas medzi bodmi 10 s a menej).
Prvá časť tracklogu vo vzduchu musí začínať pred zatvorením vzletového okna. Keď pilot vzlieta tesne pred zatvorením okna, musí mať GPS zapnuté už na zemi. Viď tresty za nesprávny tracklog.
Tracklog musí obsahovať aspoň jeden bod pred pretnutím štartového sektora a zároveň v čase otvorenia štartovej brány. Ak neobsahuje takýto bod, napr. posledný bod pred pretnutím štartu je zaznamenaný pred otvorením štartovej brány, pilot bude ohodnotený ako keby štartoval pred otvorením brány (viď kapitolu 10.1 a tresty).
Pre dokladovanie dosiahnutia otočného bodu alebo cieľa, musí byť v tomto GPS sektore aspoň jeden bod, alebo spojnica dvoch nasledovných bodov, ktoré nie sú od seba ďalej ako 30 sekúnd, prechádza cez GPS sektor. (ŠP7: 16.4.2)
10.5 Pre účely bodovania, hosťovaní piloti (t. j. tí, ktorí sa neobjavia vo výsledkovej listine pretekov) nebudú odfiltrovaní počas výpočtu bodov, pretože už ovplyvnili spôsob akým niektorí piloti pretekov leteli trať (ŠP7: 5.6.1)
10.6 Bodovanie zastavenej úlohy. Úloha, ktorá bola zastavená, ale nie zrušená, sa bude započítavať ak od prvého platného štartu súťažiaceho pilota uplynuli 2 hodiny (ŠP7: 5.5.8 ).
10.7 Pilot, ktorý pristane (alebo obmedzí svoj let) v snahe pomôcť inému pilotovi v núdzi dostane body v daný deň. Tieto body by mali byť podľa priemerného denného zisku v predošlých úlohách, alebo podľa priemerného bodového zisku ostatných pilotov, ak sa to udeje v prvý deň pretekov. Ale v priebehu pokračovania súťaže sa tieto body zmenia tak, aby to odrážalo jeho priemerný bodový zisk za celé preteky, takže sa budú meniť po každej úlohe. Riaditeľ súťaže ho môže navyše odmeniť ďalšími bodmi (ŠP7: 5.5.9).
10.8 Vhodné sú iba niektoré GPS prístroje. Príčinou sú technické nedostatky niektorých prístrojov, špeciálny hardvér alebo iné dôvody. Konkrétne odporúčané sú nové 3D GPS s kapacitou tracklogu 10000 bodov (napr. Garmin 60, 72, 76, Vista/Legend/Venture, Geko201/301, MLR SP24XC (only with "FreeFlight" firmware)). (ŠP7: 16.6.1)
akceptované sú prístroje Garmin GPS38,45,12,II,III, eMap.
neodporúča sa používať lacné prístroje eMap, eTrex, eTrex Camo/Summit, pretože majú obmedzenú dĺžku automatického GPS záznamu (konkrétne 2h 40' pre eMap) a po naplnení záznamu automaticky prepisujú začiatok.
V prípade prístrojov GPS12 verzia 3.53 a nižšia, GPS12XL verzia 3.58 a nižšia, ako aj iných prístrojov, ktoré neukladajú skutočný čas, dôjde v prípade doletenia do cieľa k pripočítaniu opravných sekúnd úmerne k chybe zaznamenávaného času. A to buď automaticky, alebo ručne.
Používatelia iných prístrojov ako Garmin, musia dodať vlastný kábel. To platí napríklad pre používateľov MLR, alebo Brauniger COMPEO.
Používatelia certifikovaných IGC zapisovačov musia poskytnúť všetok potrebný hardvér a softvér (výstup v podobe súboru *.igc s digitálnym podpisom).
Iné prístroje môžu, ale nemusia byť akceptované organizátorom - najdôležitejšia je kompatibilita so softvérom GpsDump4.23 ktorý bude používať organizátor.
11 Tresty
11.1 Tresty za nesprávny GPS tracklog:
- Vzlet po uzavretí okna - pilot sa bude brať, ako keby neštartoval (viď ďalej výnimku).
- Chýbajúci tracklog – pilot sa bude brať, ako keby neštartoval (viď ďalej výnimku).
- Ak je tracklog nesprávny, ale organizátori majú dôkaz o štarte pilota – pilot dostane body za minimálnu vzdialenosť.
- Štart pred otvorením štartovej brány - pilot dostane body za minimálnu vzdialenosť.
- Štart po zavretí štartovej brány - pilot dostane body za minimálnu vzdialenosť.
11.2 Narušenie vzdušného priestoru - viď ŠP7: 2.28.2
12 Dni oddychu
Nebudú žiadne plánované oddychové dni.
13 Sťažnosti a protesty
13.1 Organizátor zverejní predbežné výsledky disciplíny večer toho dňa, keď sa táto disciplína letela. Ak toto nebude možné, (neskorý návrat), budú zverejnené o 8.00 nasledujúci deň.
13.2 Súťažiaci by mali vo vlastnom záujme požiadať o nápravu chýb čo najskôr. Najlepšie, keď vedúci tímu podá sťažnosť organizátorovi písomne so žiadosťou o nápravu. Časový limit pre podanie sťažnosti je 9.00 v deň, ktorý nasleduje za dňom, keď sa príslušná disciplína lietala.
13.3 Ak sťažovateľ nie je s výsledkom spokojný, môže vedúci tímu podať písomný protest riaditeľovi pretekov alebo jeho zástupcovi (viď všeobec.časť športového poriadku FAI, kapitola 5). Časový limit pre podanie protestov je od 9.00 do 12.00 v deň, ktorý nasleduje za dňom, kedy sa príslušná disciplína lietala.V prípade, že organizátor sťažnosť nerozhodol, je časový limit dve hodiny po rozhodnutí sťažnosti. Z hore uvedeného postupu existuje jedna výnimka a to pre posledný súťažný let, kedy je časový limit pre podanie sťažnosti jedna hodina po zverejnení predbežných výsledkov disciplíny a časový limit pre podanie protestu je ďalšia jedna hodina.
13.4 Poplatok za podanie protestu je 10€.
14. Súťažné pravidlá pre paragliding a balóny budú zadávané priamo na briefingu pred štartom , súťažné disciplíny budú v súlade zo športovým poriadkom .
Organizátor si vyhradzuje právo na zmenu organizačného zabezpečenie a obsadenia