Aj ked som sa toho velmi bal, raz to prist muselo - bolo treba zaletiet Exxtacy. A ta sobota sa mi zdala celkom vhodna - cez den silny fucak, trochu zamracene a popoludni ustavanie j -jz. vetra - Tokaj ako vysity. Aj ked z KE vyrazame az po pol tretej, aj tak sme na kopci prilis skoro. Fuci zdrava desiatka a postavajuci madarski padackari postupne odchadzaju. My s Gaspim opravujeme dvere na Daewe.
[EXXTACY] 17.05.2008 Tokaj
-
- Príspevky: 2692
- Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
- Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
- Kontaktovať užívateľa:
Bolo veĽmi zaujímavé vidieť ako je toto krídlo urobené.
VeĽmi zaujímavé je použitie spojlerov namiesto krídielok. Spojlery sa bežne používajú na riadenie dopravných lietadiel, ktoré majú kvôli veĽkej šípovitosti krídla malú účinnosť krídelok - tu to nebolo nutné. Vnútorná konštrukcia krídla je však vďaka spojlerom veĽmi jednoduchá a náhony riadenia nie sú tak náročné na presnosť ako pri riadení pomocou krídelok (ako to má Aeros Stalker).
Trochu ma šokoval spôsob pripevnenia vztlakových klapiek a spojlerov cez suché zipsy. Vztlaková klapka je síce za letu dotláčaná nahor, ale nie som si istý, že to vydrží aj v silnej turbulencii, alebo pri tumble. Prinajhošom sa klapka odtrhne zo zipsu a bude trepotať na riadiacom závese. OveĽa horšie je to však so spojlermi. Na fotkách vidno, že staré zipsy už nedržia spojlery po celej dažke. Keby sa nebodaj spojler pootočil okolo stredného zaisťovacieho kolíka, riadenie sa môže úplne zablokovať. Riziko pootočenia je asi zanedbateĽné, ale čert nikdy nespí.
Inak celá konštrukcia je geniálne jednoduchá - prenos väčšiny aerodynamických síl z torzných skríň (D-nosníkov) a reakcia hmoty pilota na ramene kýlu je koncentrovaná do dvoch čapov, ktoré sú vynikajúco prístupné, takže čo sa týka kontroly technického stavu, je to omnoho lepšie ako pri pružných krídlach.
VeĽká výhoda je že v hrazde nie sú za letu žiadne sily, takže človek sa nemusí báť lietať ani s opravenou profilovanou hrazdou, ktorá sa na pružných krídlach často poškodí pri pristávaní.
Krídlo sa dá veĽmi jednoducho rozpojiť na 2 polovice, takže starší (slabší) pilot si môže Ľahko odniesť krídlo na dva razy - to je kompromis, ktorý sa s pružným krídlom nedá urobiť.
VeĽmi dôležitá je aj trvalosť investície - plachta pružného krídla sa opravuje veĽmi ťažko, a po čase sa aj tak opotrebuje, pri tuhom krídle sa dá celá plachta rozbaliť do roviny. Navyše nie je na krídle veĽmi napínaná, takže vydrží celú životnosť krídla.
Jednoduchosť a rýchlosť postavenia a zloženia tohoto krídla spočíva hlavne vo výztuhách plachty - namiesto cca. 13 spír tu máme na každej strane iba 7 rebier, ktoré sú trvale pripojené cez otočné čapy.
------------
Ă
VeĽmi zaujímavé je použitie spojlerov namiesto krídielok. Spojlery sa bežne používajú na riadenie dopravných lietadiel, ktoré majú kvôli veĽkej šípovitosti krídla malú účinnosť krídelok - tu to nebolo nutné. Vnútorná konštrukcia krídla je však vďaka spojlerom veĽmi jednoduchá a náhony riadenia nie sú tak náročné na presnosť ako pri riadení pomocou krídelok (ako to má Aeros Stalker).
Trochu ma šokoval spôsob pripevnenia vztlakových klapiek a spojlerov cez suché zipsy. Vztlaková klapka je síce za letu dotláčaná nahor, ale nie som si istý, že to vydrží aj v silnej turbulencii, alebo pri tumble. Prinajhošom sa klapka odtrhne zo zipsu a bude trepotať na riadiacom závese. OveĽa horšie je to však so spojlermi. Na fotkách vidno, že staré zipsy už nedržia spojlery po celej dažke. Keby sa nebodaj spojler pootočil okolo stredného zaisťovacieho kolíka, riadenie sa môže úplne zablokovať. Riziko pootočenia je asi zanedbateĽné, ale čert nikdy nespí.
Inak celá konštrukcia je geniálne jednoduchá - prenos väčšiny aerodynamických síl z torzných skríň (D-nosníkov) a reakcia hmoty pilota na ramene kýlu je koncentrovaná do dvoch čapov, ktoré sú vynikajúco prístupné, takže čo sa týka kontroly technického stavu, je to omnoho lepšie ako pri pružných krídlach.
VeĽká výhoda je že v hrazde nie sú za letu žiadne sily, takže človek sa nemusí báť lietať ani s opravenou profilovanou hrazdou, ktorá sa na pružných krídlach často poškodí pri pristávaní.
Krídlo sa dá veĽmi jednoducho rozpojiť na 2 polovice, takže starší (slabší) pilot si môže Ľahko odniesť krídlo na dva razy - to je kompromis, ktorý sa s pružným krídlom nedá urobiť.
VeĽmi dôležitá je aj trvalosť investície - plachta pružného krídla sa opravuje veĽmi ťažko, a po čase sa aj tak opotrebuje, pri tuhom krídle sa dá celá plachta rozbaliť do roviny. Navyše nie je na krídle veĽmi napínaná, takže vydrží celú životnosť krídla.
Jednoduchosť a rýchlosť postavenia a zloženia tohoto krídla spočíva hlavne vo výztuhách plachty - namiesto cca. 13 spír tu máme na každej strane iba 7 rebier, ktoré sú trvale pripojené cez otočné čapy.
------------
Ă
- Ivan Plucko - NAY
- Príspevky: 988
- Dátum registrácie: Ut Okt 23, 2007 8:17 pm
- Bydlisko: Bratislava
- Kontaktovať užívateľa: