Háj 26.08.2008
-
- Príspevky: 2692
- Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
- Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
- Kontaktovať užívateľa:
Háj 26.08.2008
Dnes výprava v zložení:
Laco (30'), MišoG (60'), Gašpi (3:12'), EdoV (15'), ViloG (5')
Ráno to vyzeralo na korekciu predpovede, pretože slnko bolo blokované vlnami altokumulov. Bezvetrie, alebo slabý vietor sa splnil, len termická aktivita sa oneskorila o hodinu. Kým sme prekecávali čas na rampe, začalo sa zadekovávať. MišoG sa nezakecal a mohol tak odštartovať do posledného pekného intervalu (okolo 12:45).
Ja som išiel až po polhodine, keď začalo miestami presvitať slnko. Mišo stále vo vzduchu. Hneď po štarte som zistil, že to nie je dobré - olej vo vzduchu, ale videl som že Miša to drží, tak poď ho pred malú muldu. Doletel som tam 50 m pod výškou rampy, ale očakávaný stupák z trojuholníkového pasienka sa dostavil. Nebolo to na celý kruh, a musel som ladiť optimálnu polohu kruhu, ale po chvíli sa mi podarilo vyhrabať nad hranu. V 300 m nad terénom som dostúpal Miša, ale spolu nám to veĽmi nešlo. Po dotiahnutí sa na stratené jadro som Miša definitívne stratil. Viď situácia:
Vo výške 3350 stôp (1150 m) som nadviazal spojenie s vežou letiska a dostal som požadovaných 5000 stôp (1666 m). OdtiaĽ som zbadal vatu nad Turnianskym rybníkom, tak som veži ohlásil presun na juh.
Pri pohĽade naspäť bol celý svah pri Háji v tieni. Cez stred doliny, naopak, išiel šikmo pekný rad kumulov. Tak som si rádiom vyjednal prelet na Včeláre. OdtiaĽ popri Maďarskej hranici na Jablonov, tam preskok na severnú stranu doliny, zastávka na Soroške a naspäť na Háj. Tam som nevedel nájsť zvozové auto, tak som sa ešte prehĽadal planinu. Bolo to už po 2 hodinách letu, tak som tipoval, že všetci sú v reštaurácii Orgován pri Moldave. Vrátil som sa do Zádielu dotankovať 1760 m nadmorských a veži som oznámil doklz do Moldavy. Tam som doletel v 1050 m a snažil sa zhodiť výšku, aby som v 660 m mohol ukončiť rádiové spojenie. Ako na potvoru, sa pri Orgováne začali objavovať obláčiky a pristál som až po polhodine.
IGC - Gašpi
IGC - Mišo
IGC - Laco
Tak tento pohĽad ma viedol pri prvom preskoku na Turniansky rybník.
PohĽad od Včelárov na dolinu smerom na Jablonov. VĽavo vidno myšiaka, ktorý ma dostúpal.
Nad Včelármi s myšiakom. Kým bol podo mnou skúšal všelijaké akrobatické kúsky (napríklad pretočenie na chrbát a späť). Keď ma prestúpal, ukĽudnil sa (asi zistil že mu nemôžem konkurovať).
PohĽad na lom na Maďarskej strane Včelárov.
Zádiel od Včelárov.
Kvôli tomuto mraku som nakoniec radšej preskočil na severnú stranu doliny pri Jablonove. Mrak bol už v Maďarsku, a ja som za ním chytal iba prdy.
Na severnú stranu doliny som doletel v 830 m (nejakých 200 m nad terénom. Po dotankovaní výšky som sa pozrel aj na Sorošku:
PohĽad na Drienovec a Moldavu. Pristával som oproti Orgovánu, vpravo za železničnou traťou (v strede fotky). ZatiaĽ je tam čisto, o chvíĽu to bolo úplne inak - nosilo to všade.
Laco (30'), MišoG (60'), Gašpi (3:12'), EdoV (15'), ViloG (5')
Ráno to vyzeralo na korekciu predpovede, pretože slnko bolo blokované vlnami altokumulov. Bezvetrie, alebo slabý vietor sa splnil, len termická aktivita sa oneskorila o hodinu. Kým sme prekecávali čas na rampe, začalo sa zadekovávať. MišoG sa nezakecal a mohol tak odštartovať do posledného pekného intervalu (okolo 12:45).
Ja som išiel až po polhodine, keď začalo miestami presvitať slnko. Mišo stále vo vzduchu. Hneď po štarte som zistil, že to nie je dobré - olej vo vzduchu, ale videl som že Miša to drží, tak poď ho pred malú muldu. Doletel som tam 50 m pod výškou rampy, ale očakávaný stupák z trojuholníkového pasienka sa dostavil. Nebolo to na celý kruh, a musel som ladiť optimálnu polohu kruhu, ale po chvíli sa mi podarilo vyhrabať nad hranu. V 300 m nad terénom som dostúpal Miša, ale spolu nám to veĽmi nešlo. Po dotiahnutí sa na stratené jadro som Miša definitívne stratil. Viď situácia:
Vo výške 3350 stôp (1150 m) som nadviazal spojenie s vežou letiska a dostal som požadovaných 5000 stôp (1666 m). OdtiaĽ som zbadal vatu nad Turnianskym rybníkom, tak som veži ohlásil presun na juh.
Pri pohĽade naspäť bol celý svah pri Háji v tieni. Cez stred doliny, naopak, išiel šikmo pekný rad kumulov. Tak som si rádiom vyjednal prelet na Včeláre. OdtiaĽ popri Maďarskej hranici na Jablonov, tam preskok na severnú stranu doliny, zastávka na Soroške a naspäť na Háj. Tam som nevedel nájsť zvozové auto, tak som sa ešte prehĽadal planinu. Bolo to už po 2 hodinách letu, tak som tipoval, že všetci sú v reštaurácii Orgován pri Moldave. Vrátil som sa do Zádielu dotankovať 1760 m nadmorských a veži som oznámil doklz do Moldavy. Tam som doletel v 1050 m a snažil sa zhodiť výšku, aby som v 660 m mohol ukončiť rádiové spojenie. Ako na potvoru, sa pri Orgováne začali objavovať obláčiky a pristál som až po polhodine.
IGC - Gašpi
IGC - Mišo
IGC - Laco
Tak tento pohĽad ma viedol pri prvom preskoku na Turniansky rybník.
PohĽad od Včelárov na dolinu smerom na Jablonov. VĽavo vidno myšiaka, ktorý ma dostúpal.
Nad Včelármi s myšiakom. Kým bol podo mnou skúšal všelijaké akrobatické kúsky (napríklad pretočenie na chrbát a späť). Keď ma prestúpal, ukĽudnil sa (asi zistil že mu nemôžem konkurovať).
PohĽad na lom na Maďarskej strane Včelárov.
Zádiel od Včelárov.
Kvôli tomuto mraku som nakoniec radšej preskočil na severnú stranu doliny pri Jablonove. Mrak bol už v Maďarsku, a ja som za ním chytal iba prdy.
Na severnú stranu doliny som doletel v 830 m (nejakých 200 m nad terénom. Po dotankovaní výšky som sa pozrel aj na Sorošku:
PohĽad na Drienovec a Moldavu. Pristával som oproti Orgovánu, vpravo za železničnou traťou (v strede fotky). ZatiaĽ je tam čisto, o chvíĽu to bolo úplne inak - nosilo to všade.
-
- Príspevky: 2692
- Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
- Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
- Kontaktovať užívateľa:
Bol to posledný možný interval, kedy sa dalo zdvihnúť do dobrej výšky. Potom sa to na polhodinu zatienilo. Laco to už nestihol.
Mišo bol zas nervózny pri točení vo dvojici a nebol si istý či ho vidím. Takže aj pre ostatných dávam na známosť: pri voĽnom lietaní rád natiahnem zákrutu, aby ste sa mohli dostať do stupáku. Ale na súťaži to neplatí - tam hrozí, že keby som stratil jadro, budem to Ľutovať.
Mišo bol zas nervózny pri točení vo dvojici a nebol si istý či ho vidím. Takže aj pre ostatných dávam na známosť: pri voĽnom lietaní rád natiahnem zákrutu, aby ste sa mohli dostať do stupáku. Ale na súťaži to neplatí - tam hrozí, že keby som stratil jadro, budem to Ľutovať.
- sidewinder
- Príspevky: 2750
- Dátum registrácie: St Sep 19, 2007 9:00 am
- Bydlisko: Kosice- Toporec - SR
- Kontaktovať užívateľa:
-
- Príspevky: 2692
- Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
- Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
- Kontaktovať užívateľa:
Mišo, skúsil som si pozrieť, prečo ti to nešlo tak dobre a zistil som toto:
1. prvá 360-ka, ktorú sme urobili spolu bola OK. Ja som si udržiaval prevýšenie ~70 m presne nad tebou.
2. potom si vypadol na náveternej strane stupáku, ale pokračoval si v tom istom kruhu. To bola tá chyba:
Ja som v tej chvíli dal plné ruky a zákrutu som "odrezal". V takých prípadoch je niekedy nutné urobiť aj "súvratovú" zákrutu. Stratíš tým pár metrov výšky, ale udržíš sa v jadre, a nemusíš ho zase hĽadať, čím stratíš omnoho viacej výšky - stačí si spočítať rozdiel medzi stúpaním v jadre a klesaním okolo stupáku (2+2=4 m/s) a vynásobiť to počtom sekúnd mimo stupáku (4 m/s x 10 s = 40 m). To je výška o ktorú prichádzaš. VeĽa pomôže aj dobré krídlo - Aeros KPL sa dá riadne odtlačiť, bez toho že by padol do vývrtky (bežne lietam 44 km/h a pádovka je niekde okolo 31 km/h). Keď vletíš do úzkeho stupáku s prebytkom rýchlosti, tak to môžeš zalomiť bez straty výšky. Keď to veĽmi prešvihneš, tak ide náklon aj cez 90 stupňov, na to treba dávať pozor. Dá sa to v pohode vybrať, len treba počkať kým nos sám neklesne pod horizont.
3. všeobecne točíš príliš veĽké priemery zákrut - okolo 110 m (u mňa ~70 m). Skús v stupáku čo najviac spomaliť - ale to môže byť problém krídla. Pamätám si že s Moyesom XS som musel lietať tiež rýchlo, inak som musel dávať veĽkú kontra výchylku.
1. prvá 360-ka, ktorú sme urobili spolu bola OK. Ja som si udržiaval prevýšenie ~70 m presne nad tebou.
2. potom si vypadol na náveternej strane stupáku, ale pokračoval si v tom istom kruhu. To bola tá chyba:
Ja som v tej chvíli dal plné ruky a zákrutu som "odrezal". V takých prípadoch je niekedy nutné urobiť aj "súvratovú" zákrutu. Stratíš tým pár metrov výšky, ale udržíš sa v jadre, a nemusíš ho zase hĽadať, čím stratíš omnoho viacej výšky - stačí si spočítať rozdiel medzi stúpaním v jadre a klesaním okolo stupáku (2+2=4 m/s) a vynásobiť to počtom sekúnd mimo stupáku (4 m/s x 10 s = 40 m). To je výška o ktorú prichádzaš. VeĽa pomôže aj dobré krídlo - Aeros KPL sa dá riadne odtlačiť, bez toho že by padol do vývrtky (bežne lietam 44 km/h a pádovka je niekde okolo 31 km/h). Keď vletíš do úzkeho stupáku s prebytkom rýchlosti, tak to môžeš zalomiť bez straty výšky. Keď to veĽmi prešvihneš, tak ide náklon aj cez 90 stupňov, na to treba dávať pozor. Dá sa to v pohode vybrať, len treba počkať kým nos sám neklesne pod horizont.
3. všeobecne točíš príliš veĽké priemery zákrut - okolo 110 m (u mňa ~70 m). Skús v stupáku čo najviac spomaliť - ale to môže byť problém krídla. Pamätám si že s Moyesom XS som musel lietať tiež rýchlo, inak som musel dávať veĽkú kontra výchylku.
- Ivan Plucko - NAY
- Príspevky: 988
- Dátum registrácie: Ut Okt 23, 2007 8:17 pm
- Bydlisko: Bratislava
- Kontaktovať užívateľa:
-
- Príspevky: 1332
- Dátum registrácie: St Okt 24, 2007 9:07 pm
- Bydlisko: Košice
- Kontaktovať užívateľa:
kym si bol zizsie , poucne kochal som sa tvojim kruzenim , ked si ma dostupal robil som uhybne manevre - velke kruhy , aby som ti uvolnil cestu - (pravidla vyhybania) a ty nic , stale si isiel za mnou. Potom si sa mi stratil a ja som si isiel krk vykrutit aby som ta nasiel, vykaslal som sa na stupak. Nevedel som ze si dostal 1600m, tak som to skusil na preskok. Aj tak si myslim ze taku trat s tebou by som s merlinom neurobil ani pomalsie. Po tej hodine som mal uz riadne vytahane ruky.
-
- Príspevky: 2692
- Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
- Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
- Kontaktovať užívateľa:
a ja som si myslel, že centruješ stupák To lepšie jadro bolo totiž niekde medzi nami. Keby si letel s menším polomerom, tak by som sa ti nedostal na chrbát - nie že by som to chcel. Ale na súťaži to môže byť výhoda. Napr. keď tvoj "protipilot" kazí stupák (rozťahuje zákruty alebo to ťahá mimo jadra), stačí sa dostať za neho a máš tak väčšiu voĽnosť vo volení zákruty - môžeš tak utiahnuť zákrutu, tým lepšie využiješ jadro a protipilot bohužiĽ zostane odrezaný od jadra.
-
- Príspevky: 2692
- Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
- Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
- Kontaktovať užívateľa:
poznáme také prípady, že?
Tým "bohužiaĽ" som chcel zdôrazniť, že nejde o akt agresie voči konkurentovi, ale že ide o legitímnu obranu - t.j. keď mi konkurent kazí stupák, nemôže sa diviť mojej reakcii, a na príčine je teda on sám.
(tak sa pozerám, že rečním skoro ako nejaký diplomat - za to môžu tie správy o Gruzínsku )
Tým "bohužiaĽ" som chcel zdôrazniť, že nejde o akt agresie voči konkurentovi, ale že ide o legitímnu obranu - t.j. keď mi konkurent kazí stupák, nemôže sa diviť mojej reakcii, a na príčine je teda on sám.
(tak sa pozerám, že rečním skoro ako nejaký diplomat - za to môžu tie správy o Gruzínsku )