Tokaj 13.7.2009 - 73km FAI trojuholník
-
- Príspevky: 2692
- Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
- Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
- Kontaktovať užívateľa:
Tokaj 13.7.2009 - 73km FAI trojuholník
Mišo ma večer vytrhol od práce. Len neochotne som prerušil beh svojej virtuálnej reality a pozrel sa čo robí reálny svet a zemeguĽa. A bolo to naozaj dobré.
Takže mal byť Tokaj, JZ-Z do 4 m/s, dostupy do 1800m. Kvôli západnému vetru a problémom s navigáciou šoféra bez GPS sme zavrhli let na Slovensko a namiesto toho som vymyslel trojuholník Tokaj-Nyiregyháza-Hajdúnánás-Tokaj, spolu 90 km. Ciele majú byť vysoké, však nech rastieme
Na štarte sme boli traja: ja, Mišo a jeden mladý Maďar. Ĺ tartoval som do slabého závanu a bez problémov vysvahoval 20m. Točiť sa mi nechcelo, lebo som necítil jadro. V doline to kopalo, evidentne rozbitá záveterná termika. Potom sme s Maďarom vyklesávali - ja po Ľavom rebre, on po pravom. Stretli sme sa na hornom konci viníc v slabej nule. Tá skončila a tak sme sa vybrali na úpätie pravého rebra a tam kde je to krasové prepadlisko sa zrejme pri západnom vetre tvorí dobrá termika. Mne to stačilo na vyškriabanie sa do 200m nad štart. Skúšal som aj kameňolom na západe ale slabota. Celý kopec bol o ničom. Medzitým odštartoval Mišo a niečo točil vĽavo. Skontroloval som to jeho "akože" stúpanie a pokorne išiel na pristávačku s medzistanicou pri prepadlisku. Prepadlisko zase zabralo, a tentoraz som si dal záležať aby som centroval náveternú hranu stupáku. Stúpalo to dobre, ale Mišovi som sa tým rýchlo stratil zo zorného uhla. To mu bolo osudné, inak by sa asi nevybral stredom doliny na pristátie. Od výšky 1400m bol znos taký veĽký, že som sa nedobrovoĽne pustil na prelet.
Prvé rameno nič moc. Motkal som sa v nejakých 1300m a nič som nevedel ucentrovať. Mraky sa hnali od SZ a keď som nad kumulmi zbadal pár lentikulárov, začal som pochybovať. Tesne pred Nyiregyházou to však zabralo a pod vrstvou rozliatych altokumulov to išlo až do základne. V kĽude som si tak obzeral muničné sklady pred letiskom - mimochodom zakázaná oblasť do výšky 700m. TIZ zónu letiska Nyiregyháza vo výške 1200m som v pohode nadletel.
Na druhom ramene mohutnelo pár širokých kumulov, pod ktorými sa dalo letieť s malou stratou výšky. Niekde tam sa 100m nado mnou objavil nejaký maďarský Aeros - nechápem ako to dokázal. Odlietal som zo základne a nikoho okolo seba som nevidel - musel asi priletieť kolmo na môj smer na konci môjho preskoku. Najťažšie to bolo pred druhým otočákom - mestom Hajdúnánás. Protivietor a malá výška. Nakoniec som sa vyškrabal v jednom neviditeĽnom tornáde - spoznal som ho tak, že ma v jednom mieste vrhal hlavou dole, a vzápätí nasledoval katapult hore. Inak, dôležitá informácia pre rodinne založených pilotov - na južnom okraji tohoto mestečka som videl veĽké bazény so šmýkačkou.
Posledné rameno bolo najťažšie. Vietor nebol problém ale čas sa chýlil k 16:00, a to je zvyčajne čas, kedy sa nad rovinou končí termika. Pohrdol som pár polmetríkmi vo veĽkej výške, takže som nakoniec skončil nad jedným poĽom vedĽa väznice v Tisalok. Do cieĽa mi zostávalo už iba 11km cez rieku. 10 minút som sa vozil nad pristávačkou vo výške 150-200m a nemohol pristáť ani vystúpať. Aspoň som si vychutnal tesné zblíženie s orlom a bocianom, ktorým tieto výšky evidentne stačili. Centrovať som nemusel, pretože nosilo celé pole. Po 4 a pol hodine letu som toho mal aj tak dosť.
Ă
Takže mal byť Tokaj, JZ-Z do 4 m/s, dostupy do 1800m. Kvôli západnému vetru a problémom s navigáciou šoféra bez GPS sme zavrhli let na Slovensko a namiesto toho som vymyslel trojuholník Tokaj-Nyiregyháza-Hajdúnánás-Tokaj, spolu 90 km. Ciele majú byť vysoké, však nech rastieme
Na štarte sme boli traja: ja, Mišo a jeden mladý Maďar. Ĺ tartoval som do slabého závanu a bez problémov vysvahoval 20m. Točiť sa mi nechcelo, lebo som necítil jadro. V doline to kopalo, evidentne rozbitá záveterná termika. Potom sme s Maďarom vyklesávali - ja po Ľavom rebre, on po pravom. Stretli sme sa na hornom konci viníc v slabej nule. Tá skončila a tak sme sa vybrali na úpätie pravého rebra a tam kde je to krasové prepadlisko sa zrejme pri západnom vetre tvorí dobrá termika. Mne to stačilo na vyškriabanie sa do 200m nad štart. Skúšal som aj kameňolom na západe ale slabota. Celý kopec bol o ničom. Medzitým odštartoval Mišo a niečo točil vĽavo. Skontroloval som to jeho "akože" stúpanie a pokorne išiel na pristávačku s medzistanicou pri prepadlisku. Prepadlisko zase zabralo, a tentoraz som si dal záležať aby som centroval náveternú hranu stupáku. Stúpalo to dobre, ale Mišovi som sa tým rýchlo stratil zo zorného uhla. To mu bolo osudné, inak by sa asi nevybral stredom doliny na pristátie. Od výšky 1400m bol znos taký veĽký, že som sa nedobrovoĽne pustil na prelet.
Prvé rameno nič moc. Motkal som sa v nejakých 1300m a nič som nevedel ucentrovať. Mraky sa hnali od SZ a keď som nad kumulmi zbadal pár lentikulárov, začal som pochybovať. Tesne pred Nyiregyházou to však zabralo a pod vrstvou rozliatych altokumulov to išlo až do základne. V kĽude som si tak obzeral muničné sklady pred letiskom - mimochodom zakázaná oblasť do výšky 700m. TIZ zónu letiska Nyiregyháza vo výške 1200m som v pohode nadletel.
Na druhom ramene mohutnelo pár širokých kumulov, pod ktorými sa dalo letieť s malou stratou výšky. Niekde tam sa 100m nado mnou objavil nejaký maďarský Aeros - nechápem ako to dokázal. Odlietal som zo základne a nikoho okolo seba som nevidel - musel asi priletieť kolmo na môj smer na konci môjho preskoku. Najťažšie to bolo pred druhým otočákom - mestom Hajdúnánás. Protivietor a malá výška. Nakoniec som sa vyškrabal v jednom neviditeĽnom tornáde - spoznal som ho tak, že ma v jednom mieste vrhal hlavou dole, a vzápätí nasledoval katapult hore. Inak, dôležitá informácia pre rodinne založených pilotov - na južnom okraji tohoto mestečka som videl veĽké bazény so šmýkačkou.
Posledné rameno bolo najťažšie. Vietor nebol problém ale čas sa chýlil k 16:00, a to je zvyčajne čas, kedy sa nad rovinou končí termika. Pohrdol som pár polmetríkmi vo veĽkej výške, takže som nakoniec skončil nad jedným poĽom vedĽa väznice v Tisalok. Do cieĽa mi zostávalo už iba 11km cez rieku. 10 minút som sa vozil nad pristávačkou vo výške 150-200m a nemohol pristáť ani vystúpať. Aspoň som si vychutnal tesné zblíženie s orlom a bocianom, ktorým tieto výšky evidentne stačili. Centrovať som nemusel, pretože nosilo celé pole. Po 4 a pol hodine letu som toho mal aj tak dosť.
Ă
-
- Príspevky: 2692
- Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
- Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
- Kontaktovať užívateľa:
Norovi: keby to vyšlo - strach pomyslieť. Si predstav, tie stovky kilometrov
Je pravda že som to na konci pohnojil. Pristával som po 17:00, a jeden padáčkár, ktorý letel z Nyikomu, ešte o hodinu neskôr pritáčal nad mojim druhým otočákom. Už mu to šlo iba do 1300 m a letel po vetre, ale aj tak letel o hodinu a pol dlhšie ako ja. Najdôležitejšie bolo udržať sa vyššie ako 800-1000 m. Nad 3 hodiny letu je to už naozaj šport. Mňa strašne bolel krk a začínali sa sťažovať bedrové kaby, takže som začal robiť chyby. Už som nebol taký trpezlivý.
Doplnenie:
Ten Maďar, čo sa ku mne pripojil, bol vraj Elek Czigler. PodĽa Zsolta im vraj popisoval divný Combat s bielymi koncami krídla V Ă
Je pravda že som to na konci pohnojil. Pristával som po 17:00, a jeden padáčkár, ktorý letel z Nyikomu, ešte o hodinu neskôr pritáčal nad mojim druhým otočákom. Už mu to šlo iba do 1300 m a letel po vetre, ale aj tak letel o hodinu a pol dlhšie ako ja. Najdôležitejšie bolo udržať sa vyššie ako 800-1000 m. Nad 3 hodiny letu je to už naozaj šport. Mňa strašne bolel krk a začínali sa sťažovať bedrové kaby, takže som začal robiť chyby. Už som nebol taký trpezlivý.
Doplnenie:
Ten Maďar, čo sa ku mne pripojil, bol vraj Elek Czigler. PodĽa Zsolta im vraj popisoval divný Combat s bielymi koncami krídla V Ă
Naposledy upravil/-a pegas v Ut Júl 14, 2009 12:26 pm, upravené celkom 1 krát.
- sidewinder
- Príspevky: 2750
- Dátum registrácie: St Sep 19, 2007 9:00 am
- Bydlisko: Kosice- Toporec - SR
- Kontaktovať užívateľa:
-
- Príspevky: 2692
- Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
- Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
- Kontaktovať užívateľa:
Veď som písal, že si nevšimol môj stupák a išiel na pristátie. Išiel hore ešte raz aj s tým Maďarom, ale zase sa mu nedarilo.
Aj pre ostatných jedna rada: tak ako minule - niekedy proste kopec nefunguje a treba ísť za termikou na úpätie. Keď fúka JJZ, funguje Ľavé rebro, keď fúka Z, treba ísť pod pravé rebro - tam kde je to krasové prepadlisko.
Aj pre ostatných jedna rada: tak ako minule - niekedy proste kopec nefunguje a treba ísť za termikou na úpätie. Keď fúka JJZ, funguje Ľavé rebro, keď fúka Z, treba ísť pod pravé rebro - tam kde je to krasové prepadlisko.
-
- Príspevky: 1332
- Dátum registrácie: St Okt 24, 2007 9:07 pm
- Bydlisko: Košice
- Kontaktovať užívateľa:
sidewinder: Ake pristal na trati ??? Ja som doletel az na pristavacku !!
pegas napísal:
Pristával som po 17:00, a jeden padáčkár, ktorý letel z Nyikomu, ešte o hodinu neskôr pritáčal nad mojim druhým otočákom. Už mu to šlo iba do 1300 m a letel po vetre, ale aj tak letel o hodinu a pol dlhšie ako ja. .
Otazka je aky slaby stupak dokaze vytocit on a ty ? Na toto sa hlada konkurencna odpoved u poslednej generacie kridiel.
Noro: Potom polietaju aj ostatniNorbert napísal:Gaspi, stale ked urobis prelet z Tokaja pises, ze pocasie nebolo bohvieco.
Co potom bude ak vyjde dobre pocasie?
Miso a Ty?
pegas napísal:
Pristával som po 17:00, a jeden padáčkár, ktorý letel z Nyikomu, ešte o hodinu neskôr pritáčal nad mojim druhým otočákom. Už mu to šlo iba do 1300 m a letel po vetre, ale aj tak letel o hodinu a pol dlhšie ako ja. .
Otazka je aky slaby stupak dokaze vytocit on a ty ? Na toto sa hlada konkurencna odpoved u poslednej generacie kridiel.
Super Gaspi! Blahozelam! Celkom ma pobavilo, Tvoje odrthnutie od reality
A co ma zaujalo boli tie lentikulari nad kumulmi.. kdesi na plachtarskych strankach som o tom cital, ze nad radou kumulou sa vedia tvorit vlny.. len treba nabrat dostatok kinetickej energie pod zakladnou na preskok nad kumuly a vezies sa vo vlne.. "len"
A co ma zaujalo boli tie lentikulari nad kumulmi.. kdesi na plachtarskych strankach som o tom cital, ze nad radou kumulou sa vedia tvorit vlny.. len treba nabrat dostatok kinetickej energie pod zakladnou na preskok nad kumuly a vezies sa vo vlne.. "len"
-
- Príspevky: 2692
- Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
- Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
- Kontaktovať užívateľa:
Tie lentikuláry boli z iného vzduchu. Nad 1500 bol úplne iný smer aj rýchlosť vetra, takže ten vzduch mal úplne iný pôvod.
Vzduch v spodných výškach stúpal z daného miesta a navrchu "prestreĽoval" do vlhšieho vzduchu, ktorý bol v noci ešte nad Atlantikom. Ešte o 11:30 bolo nebo čisté s miestnymi kumulmi, ale potom sa od západu začínali nasúvať také vlhké "franforce", ktoré sa len veĽmi pomaly rozpúšťali. Tento vlhký vzduch išiel vo vlnách - buď fučal a vytváral lentikuláry, alebo sa spomalil a vtedy vznikli široké altokumuly s konvergenciou. A podĽa toho, ako sa tieto vlny nasúvali, sa aj miestna termika buď utlmovala alebo zosilňovala.
Na niektoré javy sú súčasné meteorologické modely krátke.
Vzduch v spodných výškach stúpal z daného miesta a navrchu "prestreĽoval" do vlhšieho vzduchu, ktorý bol v noci ešte nad Atlantikom. Ešte o 11:30 bolo nebo čisté s miestnymi kumulmi, ale potom sa od západu začínali nasúvať také vlhké "franforce", ktoré sa len veĽmi pomaly rozpúšťali. Tento vlhký vzduch išiel vo vlnách - buď fučal a vytváral lentikuláry, alebo sa spomalil a vtedy vznikli široké altokumuly s konvergenciou. A podĽa toho, ako sa tieto vlny nasúvali, sa aj miestna termika buď utlmovala alebo zosilňovala.
Na niektoré javy sú súčasné meteorologické modely krátke.
Gaspi, ak dovolis, ja by som ten trojuholnik preklopil na juh, t.j. prve rameno na jv., druhe na jz a tretie na sv. Na Tokaji aj tak mozeme odletiet az vtedy, ked uz funguje termika na rovine, takze nemusime prve rameno robit po vetre, moze byt na zadobocny vietor. Okrem toho mi Madari kedysi spominali, ze ten sv. cip Madarska nie je termicky velmi dobry. Neviem to ale posudit, bolo by potrebne to konzultovat s plachtarmi.