Sľubica 22.4.2010
-
- Príspevky: 2692
- Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
- Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
- Kontaktovať užívateľa:
Sľubica 22.4.2010
Dnes si s nami zahral vietor. Mal byť fučák 7 m/s, preto padáčkári išli na Bukovú hôrku kde im dunelo 12m/s.
Na kopci sme s prekvapením zistili, že nefúka skoro nič. Tak sme sa na Sľubici zišli všetci. Miestami boli silnejšie poryvy, ale nakoniec do toho išli aj padáky. Vo vzduchu fúkalo od 6 do 8 m/s.
Cesta hore je teraz slušná. Po daždi to bolo trochu mokré, ale podklad je dobrý.
Noro zleťák extended, Edo sa bol pozrieť na hrad a potom ho to spláchlo. Marián mal natrhnutú plachtu, takže neletel.
Ja som najprv vytočil v rozbitom 5-metri do 1500m a tam ma tak ponatriasalo, že som išiel preč. Cestou na svah klesák -5m/s až do úrovne štartu. Druhý pokus začal hladšie, ale v 1500m znova bordel. Od 1700 vyššie to bolo znesiteľné. Až na tú zimu. Ukazovalo mi -7°C. Dnes som otestoval tie rukavice s odkrývaním prstov. Riadna hovadina. Kým som urobil pár fotiek, tak som mal úplne skrehnutú ruku. Klasické rukavice sú do vzduchu lepšie.
Pokračoval som pozdĺž dedín na sever od Ružínskej priehrade, lebo je tam dostatok pristávačiek, a dá sa vtesnať presne medzi CTR Prešov a TMA Košice, ktoré sa dotýkajú severne od letiska v Mirkovciach. Na úrovni Kysaku som si vypýtal povolenie z veže Košického letiska, ale vyšlo mi to iba do Mirkoviec (nejakých 40 km). Mišo to dotiahol niekde na úroveň Kysaku, ale nevidel som ho - štartoval po mne.
Dnes som skúšal aj eTrex Vistu Peťa Benka. Má tlakový senzor, takže som sa potreboval ubezpečiť, ako ho budeme hodnotiť na Straník Open. Zistil som, že tracklog obsahuje čistý barozáznam (keď je vypnutá autokalibrácia). Oproti klasickému GPS poskytuje výškový záznam bez náhodných chybových odchýliek, a čo ma prekvapilo - rýchlejšie reaguje na zmenu výšky. Takže z klasického GPS záznamu mi úplne vypadli najsilnešie stúpania nad 4 m/s, zatiaľ čo záznam na Viste mi zaznamenal celkovo asi minútu stúpaní nad 5 m/s. Klasický GPS zrejme viacej priemeruje, aby potlačil chyby. Baro na Viste je však nutné pred štartom kalibrovať - buď pomocou skutočnej výšky štartu, alebo pomocou QNH. Inak ukáže blbosti.
Keď sa na Viste zapne Autokalibrácia, tak sa barozáznam správa tak, že napodobňuje GPS výšku, ale zachováva výhody barozáznamu - citlivosť, malý rozptyl. Autokalibrácia vie zrovnať pôvodnú, zlú, kalibráciu barozáznamu do 1 a pol minúty od zachytenia GPS družíc.
Skoro by som zabudol - výprava na Nyikom vyšla dobre - niekoľkí preleteli až do Nyiregyházy (160km). Ale nebolo to asi ľahké, ľebo Peter Szász to dotiahol iba na 50km. Dostupy na rovine boli iba 2100m. Mali by sme to niekedy vyskúšať.
Na kopci sme s prekvapením zistili, že nefúka skoro nič. Tak sme sa na Sľubici zišli všetci. Miestami boli silnejšie poryvy, ale nakoniec do toho išli aj padáky. Vo vzduchu fúkalo od 6 do 8 m/s.
Cesta hore je teraz slušná. Po daždi to bolo trochu mokré, ale podklad je dobrý.
Noro zleťák extended, Edo sa bol pozrieť na hrad a potom ho to spláchlo. Marián mal natrhnutú plachtu, takže neletel.
Ja som najprv vytočil v rozbitom 5-metri do 1500m a tam ma tak ponatriasalo, že som išiel preč. Cestou na svah klesák -5m/s až do úrovne štartu. Druhý pokus začal hladšie, ale v 1500m znova bordel. Od 1700 vyššie to bolo znesiteľné. Až na tú zimu. Ukazovalo mi -7°C. Dnes som otestoval tie rukavice s odkrývaním prstov. Riadna hovadina. Kým som urobil pár fotiek, tak som mal úplne skrehnutú ruku. Klasické rukavice sú do vzduchu lepšie.
Pokračoval som pozdĺž dedín na sever od Ružínskej priehrade, lebo je tam dostatok pristávačiek, a dá sa vtesnať presne medzi CTR Prešov a TMA Košice, ktoré sa dotýkajú severne od letiska v Mirkovciach. Na úrovni Kysaku som si vypýtal povolenie z veže Košického letiska, ale vyšlo mi to iba do Mirkoviec (nejakých 40 km). Mišo to dotiahol niekde na úroveň Kysaku, ale nevidel som ho - štartoval po mne.
Dnes som skúšal aj eTrex Vistu Peťa Benka. Má tlakový senzor, takže som sa potreboval ubezpečiť, ako ho budeme hodnotiť na Straník Open. Zistil som, že tracklog obsahuje čistý barozáznam (keď je vypnutá autokalibrácia). Oproti klasickému GPS poskytuje výškový záznam bez náhodných chybových odchýliek, a čo ma prekvapilo - rýchlejšie reaguje na zmenu výšky. Takže z klasického GPS záznamu mi úplne vypadli najsilnešie stúpania nad 4 m/s, zatiaľ čo záznam na Viste mi zaznamenal celkovo asi minútu stúpaní nad 5 m/s. Klasický GPS zrejme viacej priemeruje, aby potlačil chyby. Baro na Viste je však nutné pred štartom kalibrovať - buď pomocou skutočnej výšky štartu, alebo pomocou QNH. Inak ukáže blbosti.
Keď sa na Viste zapne Autokalibrácia, tak sa barozáznam správa tak, že napodobňuje GPS výšku, ale zachováva výhody barozáznamu - citlivosť, malý rozptyl. Autokalibrácia vie zrovnať pôvodnú, zlú, kalibráciu barozáznamu do 1 a pol minúty od zachytenia GPS družíc.
Skoro by som zabudol - výprava na Nyikom vyšla dobre - niekoľkí preleteli až do Nyiregyházy (160km). Ale nebolo to asi ľahké, ľebo Peter Szász to dotiahol iba na 50km. Dostupy na rovine boli iba 2100m. Mali by sme to niekedy vyskúšať.
- Prílohy
Naposledy upravil/-a pegas v So Apr 24, 2010 10:58 am, upravené celkom 1 krát.
- jaro
- Príspevky: 4209
- Dátum registrácie: Št Sep 20, 2007 12:39 pm
- Bydlisko: Prešov
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Sľubica 23.4.2010
Peter, teda na viste si mal vypnuty gps? nerozumiem tomu co si napisal lebo gps uklada vysku z gps a nie bara. nikde nie je volby o možnosti použitia výšky. len pre zobrazenia na displaji su nejake volby ale to je pre zaznam nepodstatne. respektive možny by to mbolo keby zo zaznamu sa tahali dve výšky. je to tak?
- sidewinder
- Príspevky: 2750
- Dátum registrácie: St Sep 19, 2007 9:00 am
- Bydlisko: Kosice- Toporec - SR
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Sľubica 23.4.2010
Vcera:
http://aero.sme.sk/c/5342010/spadnuteho ... ulnik.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://aero.sme.sk/c/5342010/spadnuteho ... ulnik.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Sľubica 23.4.2010
Moj tracklog:
http://www.xcontest.org/world/en/flight ... 2010/11:48
Gaspi mas tusenie co sa mohlo stat?
http://www.xcontest.org/world/en/flight ... 2010/11:48
Gaspi mas tusenie co sa mohlo stat?
-
- Príspevky: 2692
- Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
- Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Sľubica 23.4.2010
Jaro, nemáš pravdu. Vista používa iba tlakovú výšku - pre displej aj pre tracklog. Porovnal som si to aj s váriom. GPS výšku používa iba pre kalibráciu barozáznamu (keď máš nastavené autocalibration=on), takže v priebehu letu plynule vypočítava QNH tak, aby výška podľa barozáznamu sedela s gps výškou.
Inak, včera som zistil zaujímavú vec. Doteraz (v roku 2009) som nameral medzi gps výškou a tlakovou výškou vždy kladný rozdiel (gps výška bola väčšia o 5 až 50 m pri prevýšení o 1000m). Včera to bolo presne opačne.
Noro, už som pozeral. Akým programom si to sťahoval? Skús použiť gpsdump.
Inak, včera som zistil zaujímavú vec. Doteraz (v roku 2009) som nameral medzi gps výškou a tlakovou výškou vždy kladný rozdiel (gps výška bola väčšia o 5 až 50 m pri prevýšení o 1000m). Včera to bolo presne opačne.
Noro, už som pozeral. Akým programom si to sťahoval? Skús použiť gpsdump.
Re: Sľubica 23.4.2010
Pouzivam Gipsy Flight Manager. Doteraz s nim nebol problem. Super je ze ten program priamo posiela igc do xcontestu takze sa o nic nestaram len dam "send to xcontest".
Re: Sľubica 23.4.2010
Nie je až tak nutné ručne kalibrovať výškomer, stačí ak si najprv zapneš autokalibráciu nech sa nastaví správna GPS výška a potom autokalibráciu vypneš (GPS výška ostane zachovaná ale zmena výšky už bude len od zmeny tlaku). GPS výšku je ale možné zistiť aj pri počiatočnom vypnutí autokalibrácie na stránke "Družice"pegas napísal:Baro na Viste je však nutné pred štartom kalibrovať - buď pomocou skutočnej výšky štartu, alebo pomocou QNH. Inak ukáže blbosti
Naposledy upravil/-a peterb v Pi Apr 23, 2010 11:42 am, upravené celkom 2 krát.
- jaro
- Príspevky: 4209
- Dátum registrácie: Št Sep 20, 2007 12:39 pm
- Bydlisko: Prešov
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Sľubica 23.4.2010
nezda sa mi to kvoli tomu ze baro sonda a kompas je v gps zabudovana pre prípad nedostupnosti signalu gps. a tieto sondy maju len niektore prístroje. nechce sa mi veriť za by si dali tolku robotu s programovaním.
Tiež by to znamenalo že pri neskalibrovaní by ti ukazovalo vo výškach hodne chýb, a chyba by sa vlastne casom integrovala. ak to robi v dobe bootu tak ani nie ale predsa.
ja som nikdy neporovnaval tieto výšky, bral som to ako standart ale skusim sa na to dotazat technikov. ja mam barozaznam v cartesiu, skusim ti poslať výstupy rovnakých letov pre porovnanie.
Tiež by to znamenalo že pri neskalibrovaní by ti ukazovalo vo výškach hodne chýb, a chyba by sa vlastne casom integrovala. ak to robi v dobe bootu tak ani nie ale predsa.
ja som nikdy neporovnaval tieto výšky, bral som to ako standart ale skusim sa na to dotazat technikov. ja mam barozaznam v cartesiu, skusim ti poslať výstupy rovnakých letov pre porovnanie.
-
- Príspevky: 2692
- Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
- Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Sľubica 23.4.2010
Jaro, nemyslím si, že pre programátorov je to nejaký problém. Jednoducho to tak v Garminoch funguje. Majú na to dokonca patent z roku 2004. Dnes sme zistili, že Norov GPS76 to má tiež. V prípade zlej kalibrácie vzniká konštantná systémová chyba - ako keby si na klasickom výškomere nastavil zlé QNH.
Dnes som na Viste naopak nastavil autocalibration=on a výsledok sedí, v tracklogu je gps výška (v skutočnosti plynule kalibrovaný barozáznam), napriek tomu, že GPS signál bol veľmi rozkmitaný - ostrá termika, veľké náklony, zlý uhol antény, pod výškou hrebeňa.
Dnes som na Viste naopak nastavil autocalibration=on a výsledok sedí, v tracklogu je gps výška (v skutočnosti plynule kalibrovaný barozáznam), napriek tomu, že GPS signál bol veľmi rozkmitaný - ostrá termika, veľké náklony, zlý uhol antény, pod výškou hrebeňa.
-
- Príspevky: 2692
- Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
- Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Sľubica 23.4.2010
Tiež som zistil. Si rovnaký špekulant ako japeterb napísal:Nie je až tak nutné ručne kalibrovať výškomer, stačí ak si najprv zapneš autokalibráciu nech sa nastaví správna GPS výška a potom autokalibráciu vypneš ...
- Ivan Plucko - NAY
- Príspevky: 988
- Dátum registrácie: Ut Okt 23, 2007 8:17 pm
- Bydlisko: Bratislava
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Sľubica 23.4.2010
datum tu kto opravi???
-
- Príspevky: 2692
- Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
- Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Sľubica 22.4.2010
opravené
- sidewinder
- Príspevky: 2750
- Dátum registrácie: St Sep 19, 2007 9:00 am
- Bydlisko: Kosice- Toporec - SR
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Sľubica 22.4.2010
Naposledy upravil/-a sidewinder v Po Apr 26, 2010 8:05 am, upravené celkom 1 krát.
Re: Sľubica 22.4.2010
čo má byť na youtube Majo?
Ja tam vidím len PG videá ...
Ja tam vidím len PG videá ...
- sidewinder
- Príspevky: 2750
- Dátum registrácie: St Sep 19, 2007 9:00 am
- Bydlisko: Kosice- Toporec - SR
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Sľubica 22.4.2010
Na tom videu je Norov a Edov start.. a ako lietaju trochu a potom ako to ta madarska PG zavesila na stromy.
Je to ten den co sme tam boli, PG mali nejaku sutaz.. len to treba mrknut cele.
Rado nemysli, ze som to sem dal koli PG...
Je to ten den co sme tam boli, PG mali nejaku sutaz.. len to treba mrknut cele.
Rado nemysli, ze som to sem dal koli PG...