V pondelok, v tejto neskorej jesennej dobe, sme spolu s Igorom na Dubine celkom pekne polietali. Pôvodne som chcel ísť lietať sám a vyraziť z garáže už po 10-tej, ale okolo 9-tej som si spomenul na Igora - bude asi lepšie, ak nepôjdem lietať sám. Keďže Igor po návrate z 3-týždňovej brigády v Rakúsku zabudol sledovať počasie, trochu som ho mojím návrhom na lietanie zaskočil. Napokon súhlasil, že pôjde, len mal v meste s dcérou cca do 11-tej nejaký program, potom sa potreboval dostať domov, zbaliť sa, nasadiť nosiče na auto, ísť pre vranu do garáže v jeho práci a tak. Tušil som, že to tak skoro nebude. Moja chyba - mal som sa s ním na lietaní dohodnúť deň vopred! Program som teda musel skorigovať a zmieriť sa s tým, že skôr ako o 13,00 na štarte nebudeme - čo v tomto ročnom období ju už tak trochu neskoro. No čo už?!
Napokon sme na štarte boli cca o 13,30. Fúkalo slabšie, ako doobeda, ale stále to bolo okolo 3-4 m/s z J. Počasie už tiež nebolo také pekné, ako doobeda, ale stále to bolo letové. Od Kráľovky sa prevaľovali súvislé mračná až skoro po Hranovnicu a slnka bolo aj nad Dubinou pomenej. Igor s Vranou odštartoval cca okolo 14,45, ja za ním tesne pred 15,00. Igor mohol lietať do 1.200 m.n.m., ale keďže lietal viac pred svahom ako na svahu, nad úroveň hrebeňa sa skoro ani nedostal - aspoň ja som mal taký dojem, keď som ho pozoroval z väčšej výšky nad ním.
Bol som veľmi prekvapený, ako to nad Dubinou aj v tom pokročilom čase nosilo. stúpania boli okolo 2m/s, ale občas to driapalo hore aj 4 m/s. Nechápal som, z čoho to bolo, pretože okolo 15,30 sa slnko už celkom vážne blížilo k horizontu. Mal som taký dojem, že to bol podobný prípad ako vtedy, keď Jaro S. v podvečer zaletel z Dubiny až za Spišský hrad.
Mňa to bez väčších problémov dvíhalo cez 1.200 m.n.m. Smerom na východ to nosilo už menej, ale aj na úrovni Sp. Štiavnika som mal celkom slušnú výšku. V inej dennej dobe a inom období by som letel ďalej na východ, ale zapadajúce slnko ma nútilo vrátiť sa späť. Raz som dokonca vletel do oblačného závoja, ktorý sa utrhával z oblačnosti nad SP. Štiavnikom. Bol to zaujímavý pohľad, ako sa oproti mňa hnali chuchvalce oblačnosti.
Igor pristával okolo 15,30.; ja som cca 15 min. neskôr začal uvažovať o pristáti tiež. Horšie však bolo, že dole to vôbec nešlo! Vário pípalo ako besné aj v ostrých zákrutách a o každý meter smerom dole som musel skutočne tvrdo bojovať! Slnko už zašlo za horizont, a ja som mal ešte stále nejakých 150 m nad pristávačkou. Stúpanie ustávalo až vo výške pod 100 m nad zemou. Niečo podobné si pamätám aj iných letov na Dubine, ale tak intenzívne stúpania cestou na pristátie som jakživ nezažil. Už som z toho všetkého začínal mať aj strach a tak trochu mi začínalo byť aj na zvracanie. Napodiv, pristával som asi do bezvetria alebo len do slabého vánku. Asi aj preto som pristál na kolieska a šúchajúc kolenami o zem. ...ešte šťastie, že som netrafil na kravské "koláče", ktorých bolo na tej lúke naozaj požehnane. Ten záverečný boj so vzostupnými prúdmi trval minimálne dobrých 15 min.
Záznam letu som na Xcontest (neprezieravo?) zapísal už do roku 2015. Potom som ho v úmysle zapísať ho do r. 2014 neprezieravo vymazal, a teraz mi ho nezobrazuje a ani ho neviem nahrať nanovo.
Vie mi niekto poradiť, ako to mám urobiť? Teraz si ho ani ja sám neviem pozrieť. Určite som však vo vzduchu bol čosi cez 1 hodinu.
Dubina 10.11.2014
Dubina 10.11.2014
Thalhofer GT
Bautek Fizz
Bautek Fizz
- sidewinder
- Príspevky: 2750
- Dátum registrácie: St Sep 19, 2007 9:00 am
- Bydlisko: Kosice- Toporec - SR
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Dubina 10.11.2014
Na Xconteste zacina sezona 2015 od 1.10.2014 ... a konci 30.09.2015.. a zase sezona 2016 bude zacinat prveho oktobra 2015 .. atd.Edmond PP napísal:Záznam letu som na Xcontest (neprezieravo?) zapísal už do roku 2015. Potom som ho v úmysle zapísať ho do r. 2014 neprezieravo vymazal, a teraz mi ho nezobrazuje a ani ho neviem nahrať nanovo.
skusil by som ten subor premenovat a skusit ho natiahnut znova pre sezonu ktorej prislucha cize 2015.
Re: Dubina 10.11.2014
Áno, toto s tým začiatkom letového roka mi už vravel Jaro S.
Skúsim to premenovať a naťiahnuť znova.
Ja len, že systém mi hovorí, že ten let tam je. Mal by sa teda dať znova aktivovať, aby sa opäť zobrazoval.
Písal som administrátorovi; som zvedavý, čo mi poradí.
Skúsim to premenovať a naťiahnuť znova.
Ja len, že systém mi hovorí, že ten let tam je. Mal by sa teda dať znova aktivovať, aby sa opäť zobrazoval.
Písal som administrátorovi; som zvedavý, čo mi poradí.
Thalhofer GT
Bautek Fizz
Bautek Fizz
Re: Dubina 10.11.2014
Ináč, ten jav, keď to nad pristávačkou nosí ako bláznivé musím niekedy nabudúce lepšie odskúšať . Chcelo by to byť vo vzduchu skôr a nie v novembri a potom sa nechať unášať hore až pokiaľ to pôjde. Ešte lepšie by bolo, ak by tento fenomén odskúšali dvaja-traja piloti naraz a overili aj jeho rozsah v okolitom priestore, hlavne v smere západ- východ.
Myslím si, že to má priamy súvis s južným prúdením a jeho silou nad hrebeňom N. Tatier - niečo, ako jemnejšia forma vlnového prúdenia. Občas je tu vidieť sled menších lenticulárov aj v menšej výške nad zemou - znak prítomnosti vlnového prúdenia.
Myslím si, že to má priamy súvis s južným prúdením a jeho silou nad hrebeňom N. Tatier - niečo, ako jemnejšia forma vlnového prúdenia. Občas je tu vidieť sled menších lenticulárov aj v menšej výške nad zemou - znak prítomnosti vlnového prúdenia.
Thalhofer GT
Bautek Fizz
Bautek Fizz
-
- Príspevky: 88
- Dátum registrácie: St Apr 25, 2012 9:03 pm
Re: Dubina 10.11.2014
Konečne som si naťukol našu stránku a páru vetami sa pripojím. Asi z opatrnosti som sa pohyboval viac pred svahom. Potreboval som sa s tým všetkým opäť trochu zosúladiť. Bol som v zahraničí a 6 týždňov som nelietal. Mňa to len ako tak držalo a po nejakom čase som vyklesal na 810 metrov. Teda bol som už nejakých 50 m. pod štartom. No mal som snahu trochu pobojovať, nevzdať sa tak rýchlo a po metríku som naberal opäť výšku. Podarilo sa mi dostúpať až na 997 metrov. Škoda že nie cez plánovaných 1000, no viac mi nevydalo. Aj keď som sa v tej chvíli motal už prakt. nad hrebeňom.
Edmond, spomínaš silné výstupné prúdenie. Také som zažil po štarte nad Dubinou, keď som tam šiel lietať hneď prvý krát. Vtedy som mal problémy s cvičným postrojom. Nevedel som sa poriadne preklopiť a už ma fest boleli ruky. A práve vtedy ma to nechcelo pustiť dolu. Tiež
by ma zaujímalo, v akej výške by ma to bolo vypľulo. Tento krát som bojoval o každý meter nahor. Podarilo sa mi spraviť zo 5x 360-tku. Prvé dve ale kvôli vlastným kiksom. Zdá sa, že zo začiatku, počas roka, som lietal moc pritiahnutý a na úkor výšky a teraz by som stále "dojil" výšku. Bude vhodná asi opäť zlatá stredná cesta.
Ináč Edmond, to čo dolu bučalo a presúvalo sa ku mne, bol fakt statný býk. To nebola krava. Kravy zvykneme prežiť.
Edmond, spomínaš silné výstupné prúdenie. Také som zažil po štarte nad Dubinou, keď som tam šiel lietať hneď prvý krát. Vtedy som mal problémy s cvičným postrojom. Nevedel som sa poriadne preklopiť a už ma fest boleli ruky. A práve vtedy ma to nechcelo pustiť dolu. Tiež
by ma zaujímalo, v akej výške by ma to bolo vypľulo. Tento krát som bojoval o každý meter nahor. Podarilo sa mi spraviť zo 5x 360-tku. Prvé dve ale kvôli vlastným kiksom. Zdá sa, že zo začiatku, počas roka, som lietal moc pritiahnutý a na úkor výšky a teraz by som stále "dojil" výšku. Bude vhodná asi opäť zlatá stredná cesta.
Ináč Edmond, to čo dolu bučalo a presúvalo sa ku mne, bol fakt statný býk. To nebola krava. Kravy zvykneme prežiť.
Re: Dubina 10.11.2014
Nechcené 360-ky - to je pre mňa totálne novum! No, hlavne, že je to prekonzultované, a že tie ďalšie 360-ky už nebudú neplánované!!!
...a s býkmi na pristávačke sa ja nebavím a sú mi ukradnutí! Z iných letových dní viem, že pilotov kravy doslova žerú. Marek, Marián a ja máme s nimi svoje skúsenosti a vedeli by sme o tom rozprávať...!
...a s býkmi na pristávačke sa ja nebavím a sú mi ukradnutí! Z iných letových dní viem, že pilotov kravy doslova žerú. Marek, Marián a ja máme s nimi svoje skúsenosti a vedeli by sme o tom rozprávať...!
Thalhofer GT
Bautek Fizz
Bautek Fizz